Top e-commercetermen die je moet kennen

Top e-commercetermen die je moet kennen

April 28, 2022

De juiste terminologie gebruiken is essentieel. Alleen zo kan je gericht naar informatie zoeken, en vermijd je misverstanden met collega’s en businesspartners. Zeker op vlak van e-commerce en digitale marketing bestaan er heel wat termen die niet voor iedereen duidelijk zijn. 

Maak je geen zorgen – wij helpen je graag! We hebben hieronder een hyperactuele lijst samengesteld van de meest gebruikte e-commercegerelateerde woorden in de industrie van vandaag. Ben je klaar om te spreken en te luisteren als een e-commerce-expert? Lees deze pagina, en je bent helemaal up-to-date!

 

Alle woorden opgesomd:

2FA

Twee-factorauthenticatie, ook bekend als 2FA, is een proces waarbij twee stappen nodig zijn om een gebruiker te verifiëren. In plaats van slechts om één enkel gegeven te vragen – zoals een wachtwoord – gaat tweefactorauthenticatie een stap verder om het niveau van beveiliging binnen het systeem te verhogen (bvb. door toevoeging van een authentificatie via een fingerafdruk).

A/B Testing of Split Testing

A/B-testen is een methode die door websiteontwikkelingsbedrijven wordt gebruikt om twee webpagina’s te vergelijken om te bepalen welke beter presteert. Er zijn twee varianten van de webpagina die willekeurig worden getoond aan de prospect en de pagina die een goed conversiepercentage oplevert wordt gekozen. Dit mechanisme helpt dus bij het uitzoeken van de beste online promotie- en marketingstrategieën voor online bedrijven.

A/B testen wordt ook wel Split testen genoemd en kan ook gebruikt worden voor popups en e-mails te vergelijken.

Voorbeeld – Humana’s banner testvoorbeeld laat duidelijk de effectiviteit van A/B testen zien in het verhogen van de clickthroughs.

Affiliate Marketing

Dit is een marketingregeling waarbij een bedrijf een commissie betaalt aan een of meer filialen voor elke conversie die dankzij de marketinginspanningen van het filiaal wordt gerealiseerd. In eenvoudige woorden, wanneer een externe website een klant naar jouw online site verwijst en de klant doet een aankoop, ontvangt de externe website een commissie voor het leiden van verkeer naar jouw site voor de verkoop. Affiliate marketing is een vorm van performance-based marketing.

Application Programming Interface (API)

en API is een reeks protocollen, specificaties of instructies waarmee twee softwaretoepassingen met elkaar kunnen communiceren en gegevens kunnen uitwisselen. Hij wordt gebruikt voor de ontwikkeling van softwareapplicaties waarbij hij als interface tussen verschillende softwareprogramma’s fungeert en interactie mogelijk maakt.

Het helpt ontwikkelaars om deze standaardcommando’s te gebruiken om bewerkingen uit te voeren, zodat ze de code niet vanaf nul hoeven te schrijven. Daarnaast worden API’s gebruikt bij het programmeren van grafische gebruikersinterface (GUI) componenten.

Attribuut

Een attribuut is een eigenschap van een product, bijvoorbeeld de productkleur, de maat, of de beschrijving. Sommige attributen zijn standaard ingebouwd in het systeem, en anderen kunnen worden gemaakt om aan specifieke behoeften te voldoen. Je kan een product attributen toevoegen, bewerken of verwijderen in Magento 2 om jouw producten aan te passen. Dit is dus m.a.w een eigenschap van een product, bvb. een naam.

Een grafische voorstelling voor average time on site.Een grafische voorstelling voor average time on site.

Average Time on Site

De gemiddelde tijd op een site wordt meestal gezien in webanalyse rapporten en verwijst naar de hoeveelheid tijd die de bezoeker heeft doorgebracht op de webpagina die hij bezocht tijdens het browsen. Dit is de tijd gemeten in minuten of seconden en kan soms misleidend zijn in het analytics rapport, omdat het niet de werkelijke leestijd van de bezoeker op de webpagina berekent. De exacte tijd op de webpagina kan niet worden geschat, omdat er gevallen kunnen zijn waarin de bezoeker interactief bezig is met de pagina’s en de inhoud van de site of het browservenster open heeft gelaten en de webpagina niet daadwerkelijk aan het bekijken was.

Backend

De back-end van een website bestaat uit een server, een applicatie en een database. Een back-end ontwikkelaar bouwt en onderhoudt de technologie die deze componenten aandrijft, die er samen voor zorgen dat de gebruikers-gerichte kant van de website überhaupt kan bestaan.

Backlinks

Een backlink is een link op website van derden die naar jouw website verwijst. In SEO-terminologie wordt dit ook wel een Inbound link genoemd. Backlinks zijn van groot belang voor SEO omdat Google en andere zoekmachines dergelijke relevante links beschouwen als een teken dat de inhoud op die pagina nuttig is. Dit bepaalt dus de Page Rank op Google die de positie van jouw website in de zoekmachine beïnvloedt.

Daarom zijn Backlinks erg belangrijk om de meerderheid van de internetgebruikers te bereiken, aangezien Google goed is voor ongeveer 80% van de zoekopdrachten die op het internet worden uitgevoerd.

Bounce Rate

Bouncepercentage wordt uitgedrukt in percentage en verwijst naar het percentage bezoekers die van de website wegnavigeren zonder andere pagina’s van de site te bezoeken. Deze term wordt speciaal gebruikt in web traffic analyse omdat het de effectiviteit van een website meet in het aanmoedigen van gebruikers om verder te gaan in hun bezoek op de website.

Bots

Een “bot” – kort voor robot – is een softwareprogramma dat geautomatiseerde, repetitieve, vooraf gedefinieerde taken uitvoert. Omdat ze geautomatiseerd zijn, werken ze veel sneller dan menselijke gebruikers. Ze voeren nuttige functies uit, zoals klantenservice of het indexeren van zoekmachines, maar ze kunnen ook de vorm aannemen van malware – gebruikt om totale controle over een computer te krijgen.

Buyer persona

Buyer Persona is een semi-fictieve voorstelling van jouw potentiële klant gebaseerd op marktonderzoek en echte gegevens van je bestaande klanten. Bij het opstellen van een buyers persona is het belangrijk om rekening te houden met hun reis, gedragspatroon, demografische gegevens, doelstellingen enz. Een buyers persona onthult inzichten over de beslissingen van kopers, hun specifieke houdingen, zorgen en criteria.

Cache

Cache betekent dat een webapplicatie in een bepaalde tijdelijke opslag wordt opgeslagen en toegankelijk is zonder internetverbinding. Applicatiecache geeft een applicatie twee voordelen: Offline browsen – gebruikers kunnen de applicatie gebruiken als ze offline zijn. Snelheid – gecachete bronnen laden sneller. Je zogt er dus voor dat je een kopie van een pagina klaarzet waardoor de website niet volledig moet herladen. Je kan je browsercache verwijderen door de toetsenbord combinatie ‘Ctrl+F5’. Tip: Bij Magento is het niet de bedoeling om bij site aanpassingen meteen de volledige site leeg te maken maar enkel een bepaald onderdeel (anders kan de site traag worden).

CSS

CSS staat voor Cascading Style Sheets, en is een stylesheet-taal die wordt gebruikt om de presentatie van een webpagina of een in markup-taal geschreven document op te maken. CSS helpt om eentonigheid te bieden over verschillende pagina’s van de website door het definiëren van tekststijlen, tabelgroottes en andere aspecten van webelementen. Dit geeft webontwikkelaars en gebruikers dus meer controle over de lay-out van webpagina’s.

De term cascadering komt voort uit het feit dat meerdere stylesheets op dezelfde webpagina kunnen worden toegepast. CSS is ontwikkeld door het W3C.

Een grafische voorstelling van CSS code.Een grafische voorstelling van CSS code.

Call-To-Action

Dit zijn woorden of zinnen die in een boodschap of verkoopscript zijn opgenomen en die een kijker, lezer of luisteraar aanzetten tot onmiddellijke actie. Typische CTA’s die in marketing en reclame worden gebruikt, zijn ‘Koop nu‘, ‘Bel nu’, ‘Klik hier’ enz. Dergelijke woorden lokken een onmiddellijke reactie uit of moedigen bezoekers aan om een aankoop te doen. CTA’s hebben hun impact op de conversiecijfers ruimschoots bewezen.

Comma Separated Values (CSV)

Een CSV of een door komma’s gescheiden bestand is een bestandstype dat gegevens in tabelvorm opslaat. Ze zien eruit als een algemene spreadsheet, maar hebben een .csv-extensie. Deze bestanden zijn uiterst belangrijk voor het exporteren of importeren van grote hoeveelheden gegevens, die, in het geval van jouw online winkel, informatie kunnen zijn over klanten, producten, voorraad en meer. Het CSV-bestandsformaat maakt het gemakkelijk om te exporteren, importeren en converteren, en kan worden gebruikt om de verschillende takken van jouw bedrijf op elkaar af te stemmen. Bijvoorbeeld gegevens ontvangen van de productie–eenheid om ze naar de financiële afdeling van de onderneming te sturen.

Configurable product

Een configureerbaar product is een out-of-the-box oplossing die de eigenaar in staat stelt bepaalde aspecten van het product gemakkelijk zelf te personaliseren, zonder de hulp van ervaren softwareontwikkelaars. Het gaat zelfs verder dan enkel visuele aspecten te personaliseren en stelt de klanten in staat de technische kenmerken van hun producten te selecteren. Bij eWings gebruiken we configurable product als parent en child. De parent is dan het algemeen product (bvb. een t-shirt) terwijl de child dan eerder een andere maat kan zijn. Je kan dus zelf je eigen eigenschappen van het product kiezen.

Content Management System (CMS)

Een content management systeem helpt je bij het creëren, beheren en publiceren van inhoud op het web. Het helpt ook om inhoud georganiseerd en toegankelijk te houden, zodat het effectief kan worden gebruikt en hergebruikt. Er zijn verschillende soorten content management systemen beschikbaar, van cloud-based tot een headless CMS, om aan elke behoefte van het publiek te voldoen.

Conversion

Conversie is eenvoudig gezegd het punt waarop een anonieme websitebezoeker na het doen van een aankoop converteert naar een klant. Het resultaat van de reactie op een Call-To-Action wordt dus conversie genoemd.

Een conversie vindt plaats wanneer een bezoeker op de advertentie klikt en een actie uitvoert die wenselijk is voor het bedrijf. Dit betekent dat je jouw bezoekers laat doen wat je wilt dat ze doen, zoals een product kopen, zich aanmelden voor een nieuwsbrief, zich inschrijven voor een webinar of een lead/contactformulier invullen.

Conversion Rate

Conversiepercentage is een marketingconcept gemeten in percentages. Het is het percentage bezoekers dat converteert op een site, wat betekent dat het aantal mensen dat is omgezet in betalende klanten wordt gedeeld door het aantal bezoekers dat de site heeft bezocht. In eenvoudige woorden, het percentage bezoekers dat een gewenste actie onderneemt.

Voorbeeld – De eWings website wordt bezocht door 100.000 mensen op een gemiddelde in een maand. Gedurende die maand, 2.000 gebruikers iets gekocht van de site, dan is de site conversiepercentage is 2.000/100.000 = 2%.

Cookie

Een cookie is een kleine hoeveelheid gegevens die door een website wordt gegenereerd en door een webserver aan een webbrowser wordt gegeven. Dit stukje informatie wordt aan de clientzijde op de computer van de gebruiker opgeslagen en vervolgens gebruikt voor toekomstig gebruik. Het belangrijkste doel van cookies is informatie over jou te onthouden en jouw voorkeuren vast te leggen wanneer je een bepaalde website gebruikt.

Cross sell

Een cross-sell is de verkoop van een extra product of dienst die verband houdt met de primaire aankoop die een klant of klant doet. Voorbeeld: “Wil je daar nog een verbinding met SAP bij?”, waarbij de klant wordt aangemoedigd.

Customer Relationship Management (CRM)

CRM is een praktijk die een organisatie helpt bij het beheren en analyseren van de interacties met de klant gedurende de gehele levenscyclus van de klant om de relatie met de klant te verbeteren en zo het bedrijfsdoel te bereiken.

Dit systeem integreert de back- en front-office systemen om klantencontacten, aankopen, klantenservice en technische ondersteuning in het proces te organiseren en te documenteren. Het verzamelt informatie over klanten via verschillende kanalen, zoals de website van het bedrijf, telefoon, live chat, direct mail, marketingmateriaal en sociale media.

Custom development/custom ontwikkeling

Een custom development project houdt in dat een programma van de grond af wordt opgebouwd, hetzij als een stand-alone applicatie of als een interface component voor een bredere oplossing. Deze manier van ontwikkelen geeft jou de volledige controle over de functionaliteit, zodat je de oplossing krijgt die je nodig hebt, op maat gemaakt , met de resultaten die je graag wilt.

Dashboard

Een dashboard is een visuele weergave van de meest relevante informatie die nodig is om belangrijke statistieken bij te houden. Marketingrapporten van het hoogste niveau worden hier weergegeven en op één pagina gerangschikt, zodat de informatie in één oogopslag kan worden bekeken. Twee bekende voorbeelden zijn een SEO-dashboard en een sales-dashboard.

Een grafische voorstelling van een dashboard.Een grafische voorstelling van een dashboard.

Dashboard

Een dashboard is een visuele weergave van de meest relevante informatie die nodig is om belangrijke statistieken bij te houden. Marketingrapporten van het hoogste niveau worden hier weergegeven en op één pagina gerangschikt, zodat de informatie in één oogopslag kan worden bekeken. Twee bekende voorbeelden zijn een SEO-dashboard en een sales-dashboard.

DNS

Het Domain Name System (DNS) zet domeinnamen om in IP-adressen, die browsers gebruiken om internetpagina’s te laden. Elk met het internet verbonden apparaat heeft zijn eigen IP-adres, dat door andere apparaten wordt gebruikt om het apparaat te lokaliseren.

Dropshipping

Dropshipping is een soort van eCommerce regeling waarbij de goederen rechtstreeks worden verzonden van de fabrikant naar de detailhandelaar of klant. Deze retail fulfillment-methode doet aan de directe levering van goederen zonder deze op te slaan.

ERP

Enterprise resource planning (ERP) is een soort software die organisaties gebruiken om de dagelijkse bedrijfsactiviteiten te beheren, zoals boekhouding, inkoop, projectbeheer, risicobeheer en compliance, en supply chain-activiteiten.

Feed

Productfeedmarketing is een methode waarbij een feed wordt gebruikt om recente productinformatie van de website van een detailhandelaar te distribueren en te synchroniseren met meerdere online marketing- en distributieplatforms . Dit zijn bestanden die door bepaalde websites worden gegenereerd en die worden gebruikt om hun inhoud naar andere diensten of pagina’s te distribueren, d.w.z. ze worden gebruikt om de abonnees van een feed van de meest recente informatie te voorzien

Footer

De footer van een website is het gedeelte van de inhoud helemaal onderaan een webpagina. Het bevat meestal een copyrightvermelding, een link naar een privacybeleid, een sitemap, een logo, contactinformatie, pictogrammen voor sociale media en een inschrijvingsformulier voor e-mail.

Frontend

Front end development is een manier van computer programmeren die zich richt op het coderen en creëren van elementen en functies van een website die vervolgens door de gebruiker worden gezien. Het gaat er om te zorgen dat de visuele aspecten van een website functioneel zijn. Je kunt front-end ook zien als de “client side” van een applicatie.

(S)FTP

FTP is een zeer nuttig en handig instrument voor webontwikkelaars bij het bouwen en onderhouden van een website of webshop. De FTP-server houdt alle bouten en moeren van een website bij. Met FTP kunnen mensen en toepassingen gegevens uitwisselen. De meest gebruikte File Transfer Protocol is SFTP, waarbij de S staat voor SSH. Dit toont aan dat de verbinding extra beveiligd is ( encryptie, port blocking, …).

GDPR

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR) is de strengste privacy- en beveiligingswetgeving ter wereld. Hoewel de verordening is opgesteld en aangenomen door de Europese Unie (EU), legt zij organisaties overal ter wereld verplichtingen op, zolang zij zich richten op of gegevens verzamelen over mensen in de EU.

Growth hacking

Growth hacking (ook bekend als ‘groeimarketing’) is het gebruik van middelenarme en kosteneffectieve digitale marketingtactieken om een actieve gebruikersbasis te helpen groeien en behouden, producten te verkopen en meer bekendheid te krijgen.

Google Analytics

Dit is een gratis webanalysedienst van Google waarmee je jouw website kunt koppelen voor het bijhouden van webverkeer dat nadien statistieken levert die nuttig zijn voor SEO en marketingdoeleinden. Het is een freemium web analytics dienst die werd gelanceerd door Google in november 2005 na de overname van Urchin. Google Analytics is nu de meest gebruikte web analytics service op het internet omdat het onschatbare inzichten verschaft over jouw website. Deze inzichten kunnen worden gebruikt voor het identificeren van groei methodes.

Hosting

Hosting is een dienst waarbij opslag ter beschikking worden gesteld van een individu of organisatie voor het onderbrengen en onderhouden van een of meer websites en aanverwante diensten. Hoewel hosting niet per se op IP-gebaseerd hoeft te zijn, zijn verreweg de meeste gevallen webgebaseerde diensten waarmee een website of webdienst wereldwijd toegankelijk kan zijn vanaf het internet. eWings heeft een Magento dedicated hosted, hosting gespecialiseerd voor Magento gebruikers.

HTML

HTML staat voor Hypertext Markup Language en is een opmaak- of documentbeschrijvingstaal die wordt gebruikt om World Wide Web-pagina’s te maken. Hypertext” verwijst naar de hyperlinks die een HTML-pagina kan bevatten en “Markup language” verwijst naar de manier waarop tags worden gebruikt om de opmaak van de pagina en de elementen binnen de pagina te definiëren. Het is dus een systeem voor het taggen van tekstbestanden om lettertype-, kleur-, grafische en hyperlinkeffecten op World Wide Web-pagina’s te bereiken. Dit omvat een reeks markup-symbolen of codes die in het bestand worden ingevoegd en die de webbrowser vertellen hoe de woorden en afbeeldingen van de webpagina voor de gebruiker moeten worden weergegeven. De hierdoor gecreëerde websites kunnen worden bekeken door iedereen die op het internet is aangesloten.

Header

Een website header staat bovenaan elke pagina en dient een paar zeer belangrijke doelen. Dit is meer dan alleen een plek voor jouw logo, het is onderdeel van een gebruikerservaring die alle goede websites met elkaar delen. Het ontwerp van een header kan van site tot site verschillen, maar een aantal zaken vind je er bijna altijd terug. Zo vind je er het logo, het menu, een knop om in te loggen, en een manier om van taal of storeview te veranderen.

HTTP(S)

HTTPS is een beveiligde versie van het HyperText Transfer Protocol of kortweg HTTP. De ‘S’ staat voor Secure. Het is een methode om de communicatie tussen de browser van een gebruiker en een webserver te beveiligen. HTTP(S) is ontworpen voor communicatie tussen webbrowsers en webservers, maar het kan ook voor andere doeleinden worden gebruikt. Voor een site of webshop is het vandaag de dag essentieel dat het veiligere HTTPS-protocol gebruikt wordt.

Inbound marketing

Inbound marketing is een aanpak die gebruik maakt van content marketing, social media marketing en SEO om gekwalificeerde prospects aan te trekken en vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen voor online business. Het zorgt voor een verbeterde klantervaring door potentiële klanten informatie aan te bieden via nieuwsbrieven, blogs of vermeldingen op social media-platforms.

Key Performance Indicator (KPI)

Het is een waarde die organisaties helpt bij het evalueren van het succes van het bereiken van de belangrijkste bedrijfsdoelstellingen. Er zijn 2 soorten KPI’s, high-level KPI’s die zich richten op de algemene prestaties van de onderneming en low-level KPI’s die kijken naar processen in afdelingen zoals verkoop, marketing of een call center.

Het is eigenlijk een meetbare waarde die het succes aantoont op basis van specifieke bedrijfsdoelstellingen en targets. Het type KPI dat organisaties kiezen hangt af van de industrie en het onderdeel van het bedrijf dat men wil volgen.

Landing page

Een landing page is de eerste webpagina van een website die wordt geadverteerd op de zoekmachine waarbij bezoekers je website vinden. Deze pagina bevat gegevens over de gezochte trefwoorden en wordt meestal beschouwd als een “Deal Page“, omdat bezoekers hun beslissing om verder te gaan, nemen vanaf de landing page.
Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Lead

Een lead is een marketingclassificatie die wordt gebruikt om een potentiële consument of organisatie te beschrijven die belangstelling toont voor het product of de dienst van jouw bedrijf. Bedrijven krijgen toegang tot verkoopleads via reclame, handelsbeurzen, direct mailings en andere marketinginspanningen. Je kan ook leads kopen van bedrijven van derden. Het is eigenlijk een label dat wordt toegepast op een prospect die de engagementsfase voorbij is en klaar is om te worden gevolgd voor omzetting in een klant. In dit stadium hebben ze hun contactgegevens al verstrekt en interesse getoond in een transactie.

Lookbook

Lookbooks zijn een manier voor bedrijven om enthousiasme/interesse op te wekken voor hun nieuwe creaties of producten, wat de reden is waarom de e-commerce industrie deze marketing strategie al jaren gebruikt. Dit is een bepaalde sfeerfoto’s waarbij we verschillende producten aantonen. Bv. Dit kan een volledige outfit zijn, waarbij je kan kiezen om ofwel de ‘look’ te kopen of enkel de broek. Bij eWings gebruiken we lookbooks als een image dat verschillende onderdelen toont van een bepaalde voorstelling met bepaalde markers. Deze markers leiden elk naar een eigen product.

Magento

Magento is een van de meest gebruikte e-commerceplatformen ter wereld. Magento 1 werd uitgegeven in 2007, vandaag is Magento 2 nog de enige ondersteunde versie van het platform. In 2018 werd het systeem overgenomen door Adobe. Wat Magento onderscheidt van andere grote platform als Shopify en Lightspeed, is dat de mogelijkheden met Magento veel verder gaan. Hoewel je je in andere platformen regelmatig moet stellen naar de grenzen van het platform, zal je bij Magento minder snel tegen dergelijke limieten lopen. Voor een professionele kmo (of grotere onderneming) is Magento dan ook vaak de juiste keuze.

Marktplaats

Een online marktplaats of marketplace is een platform waar allerlei verkopers samenkomen om hun producten aan te bieden. De transactie vindt op het platform zelf plaats, en dus niet op de webshop van de verkoper. In ruil voor het gebruik van het platform, betaalt de verkoper een commissie aan het platform. Bekende voorbeelden zijn Bol.com en Amazon.

Metadata

Metadata communiceert aan zoekmachines waar een website of pagina over gaat. Beschrijving van de inhoud van een website, zoals een paginatitel (title tag), samenvatting van de inhoud (meta description) en alternatieve tekst tag (meestal om afbeeldingen en video’s te beschrijven).

Module

Een module is een software-uitbreidingen om bestaande programma’s of toepassingen te verbeteren of aan te passen.

Mini cart

De mini-cart toont een samenvatting van de items in de winkelwagen. Je kunt het pictogram van de winkelwagen rechts zien op de top van elke pagina. Als je daarop klikt, kan je alle items bekijken die zich momenteel in jouw winkelwagen bevinden. Dit geeft een overzicht van de producten dat je tot dan al hebt toegevoegd aan het winkelmandje. 

Een screenshot van een mini-cart implementatie.Een screenshot van een mini-cart implementatie.

Page builder

Page Builder is een Magento uitbreiding (of WordPress uitbreiding) voor het creëren van inhoud door het slepen-en-neerzetten van vooraf gebouwde controles. We noemen deze blokken “content types.” De beschikbare content types worden getoond in het menu van Page Builder: Deze content types bieden verschillende belangrijke functies, waaronder: Drag-and-drop functionaliteit voor het maken van content.

Parent-child relaties

In CSS is de parent-child relatie vergelijkbaar met een hedendaagse relatie tussen een vader en een kind. Verondersteld wordt dat een parent het kind vertelt wat het moet doen en het kind doet het – meestal. In CSS is er meer hoop omdat het parent ontwerpelement de child-elementen daarbinnen beïnvloedt door overerving. Dit betekent vaak dat de parent pagina een overkoepelend thema heeft en verschillende childpagina’s groepeert die thematisch verwant zijn. Een childpagina kan maar één parentpagina hebben, maar een parentpagina kan meerdere childpagina’s hebben. Een childpagina kan dus sibling pagina’s hebben op hetzelfde niveau.

PHP

PHP (Hypertext Preprocessor) staat bekend als een programmeertaal die gebruikt wordt om dynamische en interactieve websites te ontwikkelen. Het was een van de eerste server-side talen die in HTML gebruikt werd, waardoor het gemakkelijker werd functionaliteit aan webpagina’s toe te voegen zonder externe factoren te hoeven aanroepen voor gegevens. Allerlei grote e-commerceplatformen, waaronder Magento, zijn gebouwd in PHP.

PIM

Product Information Management (PIM) is het proces van het beheren van gegevens die nodig zijn voor de marketing en verkoop van producten. PIM-software beheert complexe productgegevens en digitale activa in een centraal platform. Hierdoor kunnen merken, fabrikanten, distributeurs en retailers werken vanuit één enkele bron van waarheid.

Redirect

Dit verwijst een omleiding van de ene URL naar de andere om bezoekers van de site en zoekmachines naar de nieuwe URL te sturen dan degene die ze oorspronkelijk automatisch intypten. 301 Redirect is een belangrijke aspect om de domein autoriteit van de website en de zoekresultaten te behouden wanneer de URL van de site om welke reden dan ook wordt gewijzigd. De statuscode van 301 betekent op zijn beurt dat de pagina permanent is verplaatst naar een nieuwe locatie.

Responsive

Responsive web design (RWD) is een aanpak voor webontwikkeling waarbij het uiterlijk van een website dynamisch wordt gewijzigd, afhankelijk van de schermgrootte en de oriëntatie van het apparaat waarmee de website wordt bekeken.

SEO / SEA / SEM

SEO is een marketingdiscipline die zich richt op het verkrijgen van verkeer uit zoekresultaten op zoekmachines. Dit werkt aan het verbeteren van de zichtbaarheid van een website of een webpagina in de resultaten van zoekmachines. SEO bestaat uit verschillende technische en creatieve elementen die helpen bij het optimaliseren van de zoekresultaten, het genereren van verkeer en het vergroten van de bekendheid in zoekmachines. Deze omvatten verschillende soorten zoekopdrachten zoals zoeken op afbeeldingen, lokaal zoeken, zoeken op video, academisch zoeken enz.

SEA Search Engine Advertising (SEA), ook bekend als PPC of Pay-Per-Click. Is het proces van rechtstreeks adverteren op Google en andere soortgelijke zoekmachines. Wanneer je SEA gebruikt, zullen zoekmachines advertenties voor jouw bedrijf tonen in de zoekresultaten boven de organische resultaten

Zoekmachinemarketing (SEM) is een digitale marketingstrategie die wordt gebruikt om de zichtbaarheid van een website in de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s) te vergroten.

Slider

Een slider is een term die verwijst naar een visuele voorstelling op een website. Een voorbeeld van een slider kan een draaiende carrousel zijn die producten of foto’s weergeeft. Webdesigners kunnen sliders in allerlei soorten sites verwerken, maar ze zijn het nuttigst voor bedrijven die relevante inhoud willen tonen om aan upselling te doen of crosselling.

UI

Een gebruikersinterface, ook wel “UI” genoemd, is het op de gebruiker gerichte ontwerp van een webpagina of toepassing. Een gebruiksvriendelijke UI is belangrijk voor e-commerce handelaren om intuïtieve navigatie te bieden – en een aangename winkelervaring.

UX

Dit verwijst naar de algemene ervaring van bezoekers over het gebruik van een bepaald product, systeem of dienst, vooral in termen van hoe gemakkelijk of plezierig het is om het te gebruiken. Het benadrukt de ervaringsgerichte en waardevolle aspecten van mens-computer interactie (HCI) en product bezit. Echte gebruikerservaring betekent dat klanten niet alleen krijgen wat ze willen, maar ook dat ze veel meer krijgen dan dat. Een hoogwaardige gebruikerservaring kan worden bereikt door een naadloze samensmelting van diensten van meerdere disciplines, waaronder engineering, marketing, grafisch ontwerp en interfaceontwerp.

Upselling

Dit is een verkooptechniek waarbij een klant voor een aankoop wordt overgehaald iets extra’s te kopen. Deze bedrijfsstrategie maakt de klant blootgesteld aan andere opties die hij misschien niet had overwogen, met een poging om een meer winstgevende verkoop te maken. Upselling omvat de verkoop van betere kenmerken of specificaties van het gekozen product, een upgrade of duurdere versie van wat de klant koopt of andere extra’s. Bij eWings maken we gebruik van upselling sliders, hier tonen we de bezoekers extra producten binnen het zelfde onderwerp.

Usability

Tegenwoordig wordt er veel tijd en geld geïnvesteerd in de ontwikkeling en promotie van websites. Om te voorkomen dat al deze inspanningen verloren gaan, is het zinvol om aandacht te besteden aan usability. Usability betekent “gebruiksgemak” en in het web tijdperk kan het worden gedefinieerd als “het gemak waarmee jouw gebruikers hun doelen bereiken binnen de website”.

Wishlist

Verlanglijstjes zijn verzamelingen van gewenste producten die door klanten in hun gebruikersaccount zijn opgeslagen, waaruit blijkt dat ze geïnteresseerd zijn zonder onmiddellijk tot aankoop over te gaan. Het aanbieden van verlanglijstjes is een effectieve manier om te voorkomen dat klanten hun winkelmandje achterlaten en om de verkoop te realiseren van klanten die wel interesse toonden, maar uiteindelijk niet tot aankoop overgingen.

WMS

Een warehouse management systeem (WMS) is een software-oplossing die inzicht biedt in de gehele voorraad van een bedrijf en die supply chain fulfillment-operaties beheert van bv. het distributiecentrum.

XML

XML staat voor eXtensible Markup Language. XML-bestanden bevatten data die in een bepaalde structuur gegoten werd. XML komt veel voor bij webontwikkeling, zowel frontend als backend. Op de frontend is HTML uiteraard essentieel, en HTML is een taal gebaseerd op XML. In backend webdevelopment komt XML ook regelmatig voor omdat bv. sommige API’s het gebruiken om data in een standaardformaat over te dragen. Ook export- en importbestanden met productdata zijn vaak in XML-formaat.

Boven de vouw

Wanneer we het hebben over boven de vouw op een webshop, bedoelen we wat de bezoeker ziet op het eerste gezicht zonder te scrollen.

Cost per conversion / CPA / CPL

Al deze begrippen betekenen hetzelfde. CPA staat voor Cost Per Action en CPL voor Cost Per Lead. Deze kosten per conversie geven aan hoeveel je hebt betaad voor een bepaale conversie wanneer je bezig bent met adverteren. Voorbeeld: heb je 150 euro uitgegeven en 3 offertes binnengehaald, dan heb je 150:3=50 euro betaald voor een offerte en is de cost per conversion / CPA / CPL 50 euro.

ROAS en POAS

Bij adverteren voor webshops kijken we in de meeste gevallen voornamelijk naar de ROAS. Dit begrip staat voor Return On AdSpend en geeft aan hoeveel euro’s je terugkrijgt bij elke euro die je hebt uitgegegen. Bij een ROAS van 5 heb je 5 euro verdiend voor een euro die je hebt uitgegeven aan advertentiekosten/adspend. Een ROAS van 5 kan in de praktijk betekenen dat je bij 1000 euro adspend 5000 euro hebt terugverdiend. Deze statistiek is heel geschikt voor webshops die niet rekenen op klantretentie.

POAS gaat een stapje verder en staat voor Profit On AdSpend. Hierbij wordt er per product berekend wat de winst is in plaats van de omzet door de inkoopkosten, verzendkosten, verpakkingskosten, vaste kosten en geplande kosten worden afgetrokken van de verkoopprijs. Heel handig als dit significant verschilt per product. Een POAS van 1 is break-even en een Poas van 2 wil zeggen dat je 1 euro absolute winst hebt. Dit kan het best berekend worden met behulp van de tool Profitmetrics. Het voordeel van POAS is dat je direct ziet wat je winst is en je behaalt er betere resultaten mee, omdat je het algoritme van Google voedt met nuttige informatie en Google dus beter op de winst kan sturen in plaats van omzet.

CLV

CLV staat voor Customer Lifetime Value. Verkoop je bijvoorbeeld koffie, dan wil je natuurlijk dat je klanten om de zoveel tijd koffie bij jou komen kopen en dan is het te kortzichtig om enkel te kijken naar de ROAS, omdat je dan geen rekening houdt met de Customer Lifetime Value en de herhaalaankopen die je klanten doen. Een geschiktere statistiek voor webshops die rekenen op klantretentie is de Cost per conversion / CPA / CPL

CPI en RPI

Deze statistieken zijn voor de meer geavanceerde adverteerder. Ze staan voor Cost Per Impression en Cost Per Revenue. Ze worden gebruikt om bv. te bepalen welke advertentie, welk zoekwoord of welke locatie het beste presteert. Je kunt wel enkel kijken naar de ROAS of de cost per conversion / CPA/ CPL, maar dan houdt je geen rekening met volume. Dat doen CPI en RPI wel. Door te kijken welk onderdeel op target presteert én daarnaast te kijken naar een zo hoog mogelijke CPI of CPR, ben je in staat om én de KPI te behalen en zo veel mogelijk verkopen te realiseren. Goed bezig!

CTR

CTR staat voor Click Through Rate en wordt bij adverteren gebruikt om te zien hoeveel klikken er worden gegenereerd ten opzichte van het aantal vertoningen, ofterwijl de kans dat iemand op je advertentie klikt. Meestal is een zo hoog mogelijke CTR positief door de meest aantrekkelijke advertenties te maken, zodat de potentiele bezoeker op jouw advertentie klikt en niet op die van een concurrent, maar dat is niet altijd het geval. Stel dat je geen kwalitatieve verkeer naar je webshop haalt, dan kun je de advertentieteksten aanpassen om meer kwalitatief verkeer naar je webshop te trekken en dan is een lagere CTR een logisch gevolg.

DSA

DSA staat voor Dynamic Search Ad en wordt gebruikt bij zoekmachine adverteren zoals adverteren op Google of Bing. Het is een zoekadvertentie, waarbij je enkel de URL’s en beschrijvingen aan Google geeft en Google zelf de koppen en zoektermen bepaalt. Het is een handige optie om nieuwe zoekwoortden te ontdekken en voor webshops met een enorm aanbod, die goed in elkaar zitten, kun je DSA’s gebruiken in combinatie met een paginafeed.

RSA

RSA staat voor Responsive Search Ad en wordt gebruikt bij zoekmachine adverteren zoals adverteren op Google of Bing. Het is een eigenlijk gewoon het opzetten van een advertentietekst. Het is responsive, omdat je meerdere koppen en beschrijvingen opgeeft en Google of Bing zelf bepaalt welke combinatie wordt weergeven in de zoekresultaten. De combinatie wordt bepaalt dot het algoritme van de zoekmachine en stuurt op een zo hoog mogelijke CTR.

PMax

PMax staat voor Performance Max en is een campagnetype in Google Ads. In plaats dat je een aparte campagne maakt voor zoeken, shopping, Youtube, Display en Discovery, kun je al deze kanalen meenemen met één enkele PMax campagne.

Een campagne van de koffieboon op de HLN website.Een campagne van de koffieboon op de HLN website.

Display campagne

Een display campagne laat advertenties zien in het Display netwerk van Google. Het display netwerk van google bestaat uit meer dan 2 miljoen websites, die toestaan om advertenties te laten zien op hun website. Zie het voorbeeld hieronder.

Klantacquisitie en klantretentie

Hier kunnen we kort en bondig over zijn. Klantacquisitie betekent het aanwerven van nieuwe klanten en klantretentie is het behouden van bestaande klanten.

Blijf op de hoogte van e-commerce trends & updates

* geeft aan dat het veld vereist is.

U kunt zich op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van onze e-mails. Voor meer informatie over ons privacybeleid, kunt u onze privacyverklaring raadplegen.

Lees andere cases

  •  
    Facebook en Instagram shops niet langer beschikbaar in België

    Facebook en Instagram shops niet langer beschikbaar in België

    November 06, 2023
    Lees meer
  •  
    Facebook Conversions API vs Facebook Pixel

    Facebook Conversions API vs Facebook Pixel

    May 31, 2023
    Lees meer
  •  
    Wat is PMAX? – nieuw campagnetype in Google Ads

    Wat is PMAX? – nieuw campagnetype in Google Ads

    January 23, 2023
    Lees meer
  •  
    Hoe Google Ads campagnes van concurrenten bekijken?

    Hoe Google Ads campagnes van concurrenten bekijken?

    January 09, 2023
    Lees meer