Het koopblok winnen op Bol.com – hoe doe ik dat?
Ben jij actief op de marktplaats van Bol.com en wil jij je omzet naar een hoger level tillen? Deze factoren spelen een grote rol in het veroveren van het koopblok op Bol.com.
Wat is het koopblok van Bol.com?
Laten we beginnen bij het begin. Want wat is het koopblok en hoe ga ik ermee aan de slag? Wanneer meerdere verkopers hetzelfde artikel aanbieden, wint één van de verkopers het koopblok en dus de eerste positie op de productpagina.
Stel, ik verkoop in een hittegolf opblaasbare zwembaden, dan ben ik hoogstwaarschijnlijk niet de enige die dit product aanbiedt. Toch krijg je in het productoverzicht maar één zwembad te zien en dat is diegene die volgens Bol.com het best presteert op verschillende factoren. Hierin spelen prijs, levertijd en service een grote rol. Ben jij de verkoper die aan deze factoren voldoet? Dan ben jij hoogstwaarschijnlijk de winnaar van de buy box. Dit betekent dus dat je meer orders binnenkrijgt dan jouw rechtstreekse concurrentie en daar is een hele simpele uitleg voor.
Maar liefst 95% van de kopers op Bol.com koopt het product rechtstreeks via de koopknop omdat ze gewoonweg niet weten dat er meerdere verkopers hetzelfde product aanbieden. Het voldoet in één oogopslag aan alle eisen van de koper en hierdoor zijn ze dus veel harder geneigd om het product meteen aan te kopen.
Sta jij niet op het koopblok maar wel op plaats 4 met je zwembaden? Dan is de kans groot dat je minder zal verkopen en dus ook minder omzet zal draaien… Het is dus van cruciaal belang om dat koopblok te gaan veroveren.
Maar hoe win ik dat koopblok nu?
Het koopblok houdt rekening met verschillende factoren zoals levertijd, prijs en service. Deze factoren samen bepalen jouw positie en of je al dan niet het koopblok wint. Je wint het koopblok dus niet puur op ‘geluk’ maar het vraagt tijd en moeite. Geen idee hoe je hieraan moet beginnen? Volgende tips zetten je op weg:
Levertijd
Levertijd heeft volgens Bol.com een grote invloed op conversie. Dus hoe sneller je potentiële klant het product in huis kan hebben, hoe beter. Artikelen die je de volgende dag al geleverd kunnen worden, converteren namelijk 2 keer zo goed als artikelen waarvan de levertijd langer is dan 2 dagen. Klinkt logisch, maar deze factor is vaak niet altijd makkelijk om zelf in handen te hebben. Het vraagt om aanpassingen in de logistieke werking en heeft ook vaak te maken met de pakjesdienst waarmee je je producten verstuurt. Wees dus altijd eerlijk en transparant over de manier waarop je verstuurt en de levertermijn. Beloof je een snelle levertijd maar kom je die niet na? Dan straft Bol.com je hierop af en zak je in de ranking van het koopblok. Je levertermijn omlaag krijgen? Evalueer je huidige logistieke partners kritisch en bekijk of je ergens anders betere voorwaarden kan krijgen.
Servicenormen
Het is belangrijk om je als verkoper goed te houden aan de 9 servicenormen van Bol.com. Deze normen hebben invloed op je verkoop en vergroten de kans om de buy box te winnen. De 9 servicenormen zijn:
- Artikelen volgens afspraak op tijd bij de klant
- Percentage van annuleringen door verkoper niet hoger dan 2%
- Bij elk pakket een track & trace nummer
- Minimaal 90% van de belpogingen moeten opgenomen worden
- Klantvragen moeten binnen 24u beantwoord worden
- Beoordelingscijfer is een 8 of hoger
- Responstijd is binnen 24u
- Aantal retouren (dynamisch, per klant)
- Net Promotor Score van 10 of hoger
Voldoe je niet aan deze normen, dan kan Bol.com jou een strike geven en worden je artikelen voor bepaalde tijd niet meer getoond en haal je dus ook geen omzet binnen. Maar daarnaast heeft een strike ook negatieve gevolgen op SEO-vlak. Doordat je product offline wordt gehaald van Bol.com, zak je ook in de SEO-ranking. Het zal dus weer een tijd duren voor je bovenaan wordt getoond. Bol.com wil de beste service bieden en houdt dit dan ook sterk in de gaten. Meer uitgebreide informatie over de servicenormen van bol.com vind je via het partnerplatform.
Prijs
Betrap jij jezelf ook op het zoeken naar de laagste prijs? Dan ben je niet alleen. De meeste consumenten vergelijken graag prijzen met elkaar en bij Bol.com is dat niet anders. Wanneer het product dat jij aanbiedt goedkoper wordt verkocht door de concurrentie, dan is de kans groot dat zij het product niet kopen bij jou, maar bij iemand anders. Het ideale scenario is dus om jouw product steeds een tikkeltje onder de meest voorkomende prijs te verkopen. Uiteraard blijft het de bedoeling dat je als onderneming winst maakt en is het van cruciaal belang om je marges goed in de gaten te houden bij dit proces.
Channable Repricer
De prijs van concurrentie gaan controleren en aanpassen per product vraagt veel tijd en energie. Gelukkig is hier een makkelijke en snelle oplossing voor. Heb jij veel concurrentie op je producten? Dan merken we dat je omzet maar liefst maal 10 kan gaan na implementatie van de Channable Repricer.
De Channable repricer gaat automatisch de prijzen van alle andere verkopers aflezen en zorgt ervoor dat jij de beste prijs krijgt. Hij past de prijs aan, rekening houdend met de marges die je hebt ingesteld.
Neem nu de opblaasbare zwembaden. Het is een hittegolf en iedereen wil zwembaden kopen. Logischerwijze gaan de verkopers van de zwembaden de prijzen opslaan omdat de vraag er naar groeit. De Channable Repricer gaat op dat moment kijken naar de concurrentie en gaat er automatisch voor zorgen dat jouw prijs wordt aangepast en jij hoger scoort tussen alle andere verkopers. Zo betalen de kopers minder voor hun zwembad, kopen ze sneller bij jou maar maak jij ook geen verlies. Een win-win situatie dus!
Bij een klant stelden we vanaf midden mei de Channable Repricer in, doordat de verkoop op een laag pitje stond en het werd een groot succes. De omzet ging de lucht in en binnen de week is de omzet van onze klant x10 (!) gegaan.