Facebook en Instagram shops niet langer beschikbaar in België
Meta (Facebook & Instagram) ondersteunt sinds 10 augustus geen Facebook of Instagram shops meer in België. Hierdoor kunnen:
- Adverteerders geen Meta shop meer hosten op Facebook of Instagram.
- Adverteerders die geen gebruik maken van de Facebook of Instagram checkout geen Meta shops functionaliteiten meer gebruiken, waaronder product tagging (in posts, reels, stories). Verder zullen ze ook geen custom en lookalike audiences meer kunnen aanmaken.
- Adverteerders actieve ads wel nog laten lopen met product tags. De nieuwe policy heeft geen impact op lopende campagnes. Deze zullen dus gewoon verder blijven lopen.
Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Noorwegen, Spanje, Zweden, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk en Ukraïne blijven voorlopig gespaard van de nieuwe maatregelen.
In de VS worden Meta shop eigenaars verplicht om de Facebook of Instagram checkout te gebruiken.
Hoe wordt de locatie van je Meta shop bepaald?
De locatie wordt bepaald op basis van de locatie van het commerce account gelinkt aan de shop. De locatie van het commerce account hangt samen met de locatie van de gebruiker die het account aanmaakte.
Waarom past Meta zijn policy aan?
De officiële uitleg van Meta gaat als volgt:
“Meta moedigt bedrijven aan om een mix van gratis en betaalde tools te gebruiken om klanten te vinden en de verkoop te stimuleren.”
Met mix van gratis en betaalde tools bedoelen ze:
- Gepersonaliseerde Facebook / Instagram ads. Om op die manier te gaan connecteren met klanten gebaseerd op interesses.
- Reels: korte video’s. Een format dat steeds populairder wordt.
- Messaging: click-to-message ads laten lopen op Facebook, Instagram en WhatsApp.
Maar wat is volgens ons de echte reden?
Maar volgens ons wil Meta met deze aanpassingen gewoon meer geld verdienen.
- Met het verplichten van de Facebook of Instagram checkout (in de VS) passeren ze nu ook langs de kassa bij elke aankoop die via de Meta shop gaat. Facebook of Instagram checkout rekend namelijk een fee van 5% aan per aankoop.
- Door de Meta shop af te schaffen in bv. België zorgt Meta ervoor dat de Facebook en Instagram gebruikers langer op hun platform blijven. Voordien gingen de gebruikers vaak via de Meta shop weg naar de webshop van de adverteerder. Meta wil ervoor zorgen dat de gebruikers zolang mogelijk op hun platform blijven. Op die manier kunnen ze meer advertenties per gebruiker laten tonen en krijgen ze dus bij gevolg meer advertentieinkomsten.
- De Meta shop kon je gratis opzetten. Nu dit niet meer kan in België zijn Belgische adverteerders genoodzaakt om andere Meta tools te gaan gebruiken. Toevallig kaart Meta hier voornamelijk betalende tools aan (gepersonaliseerde ads, click-to-message ads, …).
Kortom Meta heeft zijn shop policy aangepast, zodat zij financieel meer kunnen gaan profiteren van de e-commercebusiness. In België kan een Facebook of Instagram shop niet meer opgezet worden en in andere landen krijgen adverteerders allerlei restricties opgelegd (verplichte Facebook of Instagram checkout, …). Het lijkt erop dat dit in de toekomst niet meer terug zal veranderen. Als adverteerders zijn we dus genoodzaakt om andere tools te gaan gebruiken. Denk hierbij aan reels, gepersonaliseerde Facebook advertenties, … .
Kijk zeker ook eens buiten Facebook of Instagram wat je mogelijkheden zijn. Adverteren op Google (SEA) of verkopen via online marktplaatsen (Bol.com, Amazon, …) kunnen je verkoop zeker ook een boost geven. Bij eWings geloven we heel sterk in SEA, SEO en verkopen op online marktplaatsen. We helpen je hier graag ook mee verder.