Populairste online marktplaatsen in Europa [2024 update]
Europa koopt massaal online. In 2024 zal de Europese e-commercemarkt naar verwachting een jaaromzet van €485,20 miljard euro behalen. Volgens statista.com zal de omzet een jaarlijks groeipercentage van 10,9% laten zien, wat resulteert in een verwacht marktvolume van 713,20 miljard euro in 2028. E-commerce blijft dus duidelijk een booming business en online marktplaatsen zoals Amazon en Bol spelen daarbij een belangrijke rol.
Amazon en eBay zijn nog steeds veruit de populairste marktplaatsen in Europa, maar daarnaast zijn er nog een heleboel andere interessante platformen voor online verkopers. Bol, OnBuy, Cdiscount, Zalando, Decathlon, … het zijn maar een aantal voorbeelden van online marktplaatsen die het in Europa ook zeer goed doen. Hierbij geven we je een compleet overzicht van de populairste marketplaces per land.
Amazon en eBay populairste marktplaatsen in Europa
Populairste marktplaatsen Verenigd Koninkrijk
Populairste marktplaatsen Frankrijk
Populairste marktplaatsen Duitsland
Populairste marktplaatsen Nederland
Populairste marktplaatsen België
Populairste marktplaatsen Italië
Populairste marktplaatsen Zweden
Populairste marktplaatsen Polen
Populairste marktplaatsen Portugal
Populairste marktplaatsen Zwitserland
Populairste marktplaatsen Roemenië
Populairste marktplaatsen Tsjechië
Amazon en eBay populairste marktplaatsen in Europa
Amazon
Amazon is het grootste e-commercebedrijf van Europa (en ter wereld). Het is in verschillende landen de populairste marktplaats: Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, … .
Via de Europese Amazon marktplaats bereik je een groot Europees publiek. Ideaal dus wanneer je als retailer wil groeien op de Europese markt.
Volgens Amazon werden er in 2020 gemiddeld 2700 producten per minuut verkocht op de Europese Amazon marktplaats.
Verkopen op Amazon? Om te mogen verkopen op Amazon betaal je standaard een maandelijkse fee van €39,95.
eBay
Ebay is met 367 miljoen maandelijkse bezoekers de tweede grootste marktplaats van Europa. Vandaag de dag heeft het 14 lokale webshops actief in Europa. Vooral in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk is de marketplace-gigant enorm populair.
16,4% van de verkochte producten vallen onder ‘Electronics & Accessories’ (EdisonTrends, 2019). Dit maakt het de populairste productcategorie van het verkoopplatform.
In Q1 2021 werd er 27,5 miljard dollar aan goederen verkocht op eBay’s marktplaats (eBay, 2021).
Wil je als bedrijf uitbreiden in Europa dan is eBay zeker het overwegen waard.
Verkopen op eBay? Een store subscription kost tussen de $4.95 per maand en $2999.95 per maand. Een enorm verschil dus, afhankelijk van wat je juist wilt bereiken.
Populairste Europese markplaatsen zonder Amazon en eBay
Populairste marktplaatsen in het Verenigd Koninkrijk
In het Verenigd Koninkrijk zijn Amazon en eBay veruit de populairste online marktplaatsen. Daarnaast zijn er nog een aantal andere interessante marktplaatsen actief.
OnBuy
Een andere grote speler in het Verenigd Koninkrijk is OnBuy. Ze lanceerden in november 2016 en bieden een platform aan waarop verkopers hun producten kunnen verkopen.
Verkopen op Onbuy? De site connecteert meer dan 3000 verkopers met 8 miljoen kopers en vraagt hiervoor per verkoop een vergoeding tussen de 5 en 9%.
Etsy
Etsy.com heeft zichzelf gevestigd als het wereldwijde platform bij uitstek voor handgemaakte, vintage en hobby- en knutselbenodigdheden, zich onderscheidend door een focus op unieke, vaak ambachtelijke producten. Vanaf 2021 meldde Etsy meer dan 90 miljoen actieve kopers, een bewijs van zijn sterke marktpositie.
Een van de belangrijkste verschillen tussen Etsy en de twee populairste marktplaatsen, Amazon en eBay, is dat er bij Etsy een meer samenwerkende community is. Ook is het e-commerce platform meer gericht op handgemaakte en vintage artikelen. Etsy is populair bij kopers die op zoek zijn naar unieke items die niet op traditionele retailwebsites te vinden zijn.
Verkopen op Etsy? Etsy biedt een transparante prijsstructuur aan met listing fees van €0,20 per item.
Wayfair
Wayfair is de nummer één in het Verenigd Koninkrijk op vlak van huishoudelijke artikelen en meubels. Ze hebben maandelijks zo’n 24,1 miljoen bezoekers. Een redelijk hoog aantal voor een e-commerceplatform gefocust op een specifieke productcategorie. In 2023 genereerde Wayfair een omzet van 12 miljard dollar.
Verkopen op Wayfair? Als verkoper betaal je geen commissie of andere fees.
Er zijn wel twee vereisten:
- Je moet beschikken over dropshipping-mogelijkheden en een productaansprakelijkheidsverzekering
- Je moet gekwalificeerd personeel hebben dat de inventaris, customer service, returns, en andere logistiek kan managen
Populairste makrtplaatsen in Frankrijk
Ook in Frankrijk zijn er heel wat lokale marktplaatsen actief.
Cdiscount
Cdiscount werd opgericht in 1998 en is een allround online store. Met 12000 verkopers en 10,2 miljoen actieve gebruikers is het één van de grootste marktplaatsen in Frankrijk.
Verkopen op Cdiscount? Verkopers betalen maandelijks €39,99 met daarbovenop een commissie op de verkoop.
Fnac Darty
Fnac Darty is een prominente Franse retailgroep die gespecialiseerd is in de verkoop van elektronica, huishoudelijke apparaten, entertainmentproducten en culturele goederen.
De groep is ontstaan uit de fusie van twee toonaangevende Franse retailers: Fnac, een keten die vooral bekend staat om zijn aanbod van boeken, muziek, en elektronica, en Darty, een retailer gespecialiseerd in huishoudelijke apparaten en consumentenelektronica. Deze fusie heeft geleid tot een krachtige combinatie die een breed scala aan producten en diensten aanbiedt, zowel online als in fysieke winkels.
Rakuten.fr
Rakuten.fr, voorheen bekend als PriceMinister, is een populaire online marktplaats in Frankrijk die een breed scala aan producten aanbiedt, van elektronica en boeken tot kleding en huisdecoratie.
Verkopers op Rakuten.fr betalen commissie over de verkopen die ze via het platform realiseren. Deze commissie bestaat uit een percentage van de verkoopprijs van het item, en er kan ook een vaste vergoeding per verkocht item van toepassing zijn.
Verkopen op Rakuten.fr? Als verkoper betaal je een maandelijkse abonnementskost van €39/maand. Daarnaast betaal je per item €0.99 en een bijkomende commissie per verkoop die varieert tussen de 8% en 20%.
ManoMano
ManoMano is de Europese online leider in doe-het-zelf, tuinieren en woningverbetering. Dit platform dient als een etalage en betrouwbare bemiddelaar tussen verkopers en consumenten. Beschouwd als de online referentie voor doe-het-zelf en tuinieren.
ManoMano, opgericht in 2012, heeft een uitgebreide gemeenschap opgebouwd van enthousiaste doe-het-zelvers en tuinliefhebbers, die constant op zoek zijn naar de scherpste aanbiedingen voor hun gereedschap en benodigdheden. 3600 handelspartners op de marktplaats.
Het aanbieden van producten op ManoMano is niet kosteloos. Hoewel er geen kosten zijn verbonden aan het aanmelden, wordt er wel een maandelijkse vergoeding in rekening gebracht. Op dit moment bedraagt deze vergoeding €60,- per maand voor het verkopen van je producten op ManoMano. Daarnaast wordt er per verkocht artikel een extra bedrag in de vorm van commissie geheven. Deze commissie varieert tussen de 18 en 20%, afhankelijk van de specifieke productcategorie waarin je artikel valt.
Populairste marktplaatsen in Duitsland
In Duitsland zijn zowel eBay als Amazon erg populair, maar er zijn ook een aantal grote lokale online marktplaatsen actief.
Kaufland
Kaufland, voordien Real.de, is met meer dan 32 miljoen bezoekers per maand, een van de bekendste marktplaatsen in Duitsland. Meer dan 5000 product categorieën
Verkopen op Kaufland? Als verkoper betaal je maandelijks commissie tussen de 5,9 en 12,5%. Daarbovenop betaal je een maandelijks fee van €39.95.
OTTO
Otto.de is een van de grootste en meest succesvolle e-commerce platforms in Duitsland, en staat qua marktaandeel op de tweede plaats na Amazon. Opgericht in 1949 en met een geschiedenis die teruggaat tot de postordercatalogi, heeft OTTO zich naadloos aangepast aan het digitale tijdperk.
Meer dan 11,9 miljoen actieve klanten
Groot bereik met ruim 2,9 miljoen gekwalificeerde bezoeken per dag
Vanaf 2021 kan het bogen op een klantenbestand van miljoenen, met een sterke focus op mode, meubels en lifestyle producten. OTTO’s inzet voor duurzaamheid en uitmuntende klantenservice heeft het tot een vertrouwde naam gemaakt onder Duitse consumenten.
Zalando
Zalando, de grootste modemarktplaats van Europa, werd in 2008 in Berlijn opgericht als een startup. Ondertussen is het dé Europese marktplaats op vlak van fashion en lifestyle retail. De marktplaats is actief in 23 landen en genereert per maand zo’n 560 miljoen websitebezoeken.
Verkopen op Zalando? Houd er rekening mee dat je onder andere gratis retours moet aanvaarden en de 100 dagen return policy moet volgen.
Populairste marktplaatsen in Nederland
In Nederland kunnen online verkopers volop profiteren van het snelgroeiende netwerk van online marktplaatsen. De marktplaatsen winnen er elk jaar meer en meer aan populariteit. In 2019 winkelde 96% van de Nederlandse shoppers boven de 15 jaar minstens één keer online.
Bol.
Met zo’n 50 000 verkopers en meer dan 13,5 miljoen actieve klanten is Bol.com de grootste online marktplaats van Nederland.
Verkopen op Bol.com? Als verkoper betaal je geen maandelijkse fees, maar wel commissies. Deze variëren tussen de 5 en 17 procent, afhankelijk van de productcategorie.
Populairste marktplaatsen in België
Ecommerce in België heeft een hele tijd nodig gehad om open te bloeien. Dit komt voornamelijk vanwege de complexiteit van het land en de concurrentie vanuit Nederland en Frankrijk. De meeste e-commerce leiders komen daarom ook oorspronkelijk uit het buitenland.
Bol.
Net zoals in Nederland is Bol ook in België zeer populair. Bol werd in 1999 opgericht door het Duitse mediaconcern Bertelsmann AG en werd in 2012 overgenomen door Ahold. Het duurde tot 2010 vooraleer Belgische klanten gebruik konden maken van het platform.
Verkopen op Bol.com? Als verkoper betaal je geen maandelijkse fees, maar wel commissies. Deze variëren tussen de 5 en 17 procent, afhankelijk van de productcategorie.
Decathlon
Decathlon is een Franse sportwinkelketen met meer dan 1000 vestigingen wereldwijd. Met hun e-commerce platform zijn ze actief in 14 verschillende landen.
Verkoop je sportartikelen? Decathlon verdient aan elke verkoop door een commissie te nemen op de totale verkoopprijs van de producten, inclusief de brutoprijs, BTW, verzendkosten, administratiekosten en belastingen. De hoogte van deze commissie ligt tussen de 10% en 18%, en is afhankelijk van de specifieke productcategorie.
Populairste marktplaatsen in Italië
Net zoals bij vele andere Europese landen hebben spelers zoals Amazon en eBay het grootste aandeel op de Italiaanse e-commercemarkt. Toch is er daarnaast nog een andere interessante speler actief.
ePrice
Met een volledig Italiaanse identiteit en een catalogus van meer dan 5 miljoen elektronicaproducten, is ePrice een snel groeiende Italiaanse marktplaats.
ePrice, een Italiaanse online marktplaats die zich richt op elektronica en huishoudelijke apparaten, hanteert net als veel andere e-commerce platforms een commissiestructuur voor verkopers die hun producten via het platform aanbieden.
Verkopen op ePrice? Verkopers betalen een abonnement van €29 per maand en een commissie tussen de 5 en 8 procent.
Populairste marktplaatsen in Zweden
De top 10 van online marktplaatsen in Zweden wordt gedomineerd door lokale spelers. Zalando is de enige niet-Zweedse ecommerce speler in de top 6.
Fyndiq
Fyndiq werd in 2009 opgericht met als basisidee een online kanaal te zijn voor Zweedse handelaars om van hun resterende voorraad af te komen. Het is een online marktplaats waarop ongeveer 1400 winkels hun goederen verkopen.
Verkopen op Fyndiq? Als verkoper betaal je geen maandelijkse kosten. Er wordt wel een commissie aangerekend per verkocht product. De commissies starten vanaf 10%.
Cdon
Sinds 1999 heeft Cdon zich ontwikkeld tot de toonaangevende Zweedse marktplaats met meer dan 20 productcategorieën en meer dan 90 miljoen bezoeken per jaar.
CDON’s marktplaats verkoopt producten in de categorieën elektronica, boeken, games, films, vrijetijdsartikelen, kleding, schoenen, speelgoed, schoonheidsproducten en interieurartikelen.
Populairste marktplaatsen in Polen
Polen heeft nog niet zo’n volwassen e-commercemarkt, maar heeft wel één gigantische speler: Allegro. Het is veruit de meest populaire online marktplaats van Polen met ook veel buitenlandse klanten.
Allegro
Allegro is de toonaangevende marktplaats in Polen en biedt een breed scala aan producten, vergelijkbaar met eBay en Amazon.
Volgens hun bedrijfsdata verkopen ze maandelijks 70 miljoen items via hun platform. Zowel nieuwe als gebruikte artikelen mogen op de marktplaats verkocht worden.
Verkopen op Allegro? Verkopers betalen commissie op de verkoop.
Ceneo
Ceneo is de tweede grootste speler in Polen. Het platform is eigenlijk een prijsvergelijker waarop klanten producten van zo’n 18000 shops kunnen vergelijken.
Ceneo onderscheidt zich door gebruikers gedetailleerde productinformatie, gebruikersbeoordelingen, en prijsvergelijkingen te bieden, waardoor het een waardevolle tool is voor consumenten die op zoek zijn naar de beste deals. Het platform werkt samen met tal van online winkels en retailers in Polen, waardoor het een uitgebreid overzicht biedt van de beschikbare opties voor consumenten.
Verkopen op Ceneo? De basis fee die een verkoper moet betalen is gebaseerd op het CPC (Cost Per Click) model. Als verkoper betaal je per gebruiker die jouw webshop bezoekt vanuit Ceneo.
Populairste marktplaatsen in Portugal
Portugal is niet de meest populaire ecommerce markt in Europa, maar het heeft een aantal interessante lokale spelers. Vooral op vlak van marktplaatsen is het een interessant land aangezien Amazon hier niet officieel aanwezig is.
Worten online
Worten is een Portugees bedrijf gespecialiseerd in consumentenelektronica en amusement. Het bezit zo’n 200 fysieke winkels in Portugal en heeft daarnaast ook nog een online marktplaats. In 2019 lanceerde het Portugese bedrijf zijn marktplaats, Worten.es, ook in Spanje.
Verkopen op Worten? Er is geen set-up kost of listing fee. Wil je gebruik maken van alle services? Dan betaal je als verkoper €29,99 per maand.
Populairste marktplaatsen in Zwitserland
De Zwitserse e-commerce industrie is een mooie mix tussen buitenlandse en lokale e-commerce bedrijven. Dit geldt ook voor hun online marktplaatsen.
Ricardo
Ricardo, opgericht in 1999, is een zeer populaire marktplaats in Zwitserland, vergelijkbaar met platforms zoals eBay, waar gebruikers zowel nieuwe als tweedehands goederen kunnen kopen en verkopen. Het platform biedt een breed scala aan productcategorieën, waaronder elektronica, mode, huis- en tuinartikelen, verzamelobjecten, en nog veel meer. Ricardo biedt een platform voor zowel particuliere verkopers als professionele handelaren, waardoor het een veelzijdige marktplaats is voor een breed scala aan behoeften en interesses. Meer dan 4 miljoen geregistreerde gebruikers kopen en verkopen er zowel nieuwe als gebruikte producten.
Verkopen op Ricardo? Het plaatsen van producten op de marktplaats is gratis, maar verkopers moeten wel 9 procent commissie betalen per verkoop.
Populairste marktplaatsen in Zwitserland
De Zwitserse e-commerce industrie is een mooie mix tussen buitenlandse en lokale e-commerce bedrijven. Dit geldt ook voor hun online marktplaatsen.
eMAG
eMAG is de grootste online retailer van Roemenië. De marktplaats is momenteel actief in Roemenië, Polen, Hongarije en Bulgarije. Het bedrijf biedt een breed scala aan producten, van elektronica en huishoudelijke apparaten tot boeken, speelgoed, en sportartikelen, en dient als een belangrijk platform voor zowel lokale als internationale verkopers om hun producten aan te bieden. De meer dan 4,4 miljoen producten zorgen dagelijks voor zo’n 500 000 kopers.
Verkopen op eMAG? Als verkoper betaal je alleen voor de producten die daadwerkelijk verkocht worden. Daarnaast krijg je ook nog Marketing support van eMAG zelf.
Populairste marktplaatsen in Tsjechië
Tsjechië is een van de snelst groeiende e-commerce markten in Europa. Volgens de Czech Association for Electronic Commerce was de Tsjechische e-commerce markt zo’n 9 miljard dollar waard. Een groei van 27% ten opzichte van 2019.
Heureka
Heureka claimt het grootste ecommerce platform te zijn van Centraal- en Oost-Europa. Op het platform van Heureka.cz verkopen meer dan 38000 online winkels zo’n 21 miljoen producten.
De website is ook beschikbaar in Slowakije (Heureka.sk). Daarnaast zijn er onder de Heureka-groep ook nog een aantal andere e-commerceplatformen actief: Árukereső.hu (Hongarije), Compari.ro (Roemenië), Pazaruvaj.com (Bulgarije), Ceneje.si (Slovenië), …
Verkopen op Heureka? Als verkoper betaal je commissie per aankoop. Deze commissie is, zoals op bijna elke marktplaats, afhankelijk van het product dat verkocht wordt.