Wara - warenhuis te Genk

Wara - het Belgische warenhuis dat nu ook online scoort

De webshop van warenhuis WaraDe webshop van warenhuis Wara
De webshop van warenhuis WaraDe webshop van warenhuis Wara

Over Wara

Wara is een trots familiebedrijf met een rijke geschiedenis en een prachtig warenhuis dat al decennialang een begrip is in de regio. Met een breed assortiment van tv & audio, huishoudelijke apparaten, keuken- en kookgerei, tot persoonlijke verzorging en multimedia, weten ze klanten steeds te verrassen met kwaliteit, service en een persoonlijke aanpak. Inmiddels heeft Wara vestigingen in Genk, Sint-Truiden en Pelt en lanceerden ze recent ook eigen merken.

Van webshop naar marktplaats

In 2024 startte Wara met een grondige upgrade van hun bestaande webshop, die al succesvol draaide als aanvulling op hun fysieke winkels. eWings verzorgde een workshop en analyse rond marktplaatsen en kreeg de opdracht om Wara ook hierop te lanceren. Centraal stond hierin om zoveel mogelijk te automatiseren en de trouwe klanten van Wara ook op marktplaatsen een aangename winkelervaring te bieden. Ook het positioneren van de eigen merken was en is een kernpunt.

 

Marketplace-automatisatie via Channable

Voor retailers zoals Wara, die actief willen zijn op meerdere verkoopplatformen zoals Bol.com, Kaufland en Amazon, is een gestroomlijnde aanpak voor productpublicatie essentieel. Manueel producten uploaden of aanpassen is tijdrovend én foutgevoelig. Dankzij tools zoals Channable kunnen we dit proces volledig automatiseren.

Met Channable koppelden we het ERP van Wara eenvoudig aan externe verkoopkanalen. Zelfs aanvullende gegevens uit bijvoorbeeld een Google Sheet kunnen zonder probleem worden ingelezen, verrijkt, en doorgestuurd naar de juiste marktplaats. Hiermee konden we data die niet aanwezig was in Wara's ERP toch koppelen aan de juiste producten.

Waarom kiezen voor Channable bij multi-channel verkoop?

  1. Snel live met je producten
    Channable ondersteunt de meeste bekende webshopsystemen en marktplaatsen. Daardoor is de eerste opzet snel geregeld. Dankzij slimme categorisatietools en AI wordt elk product automatisch in de juiste rubriek geplaatst. Dit zorgt voor meer zichtbaarheid én minder handmatig werk.
  2. Slimme datatransformatie
    Productdata uit je webshop komt zelden 1-op-1 overeen met wat bijvoorbeeld Bol of Kaufland vereist. Via zogeheten regels in Channable kunnen we dat moeiteloos vertalen. Denk aan het omzetten van kleurnamen, het berekenen van prijzen inclusief commissie, het verwijderen van HTML-tags of het aanpassen van gewichtseenheden.
  3. Schaalbaar en budgetvriendelijk
    Channable werkt met modulaire abonnementen, wat ideaal is voor een speler als Wara. Of je nu 50 of 5.000 producten online zet: je betaalt enkel voor wat je nodig hebt. Hierdoor blijft het platform toegankelijk voor zowel kleine als grotere teams.

Dankzij Channable konden we de productcatalogus van Wara snel en in orde doorsturen naar marktplaatsen als Bol en Amazon.

Van EAN tot marge: de juiste marktplaats kiezen voor elk product 

Met honderden marktplaatsen in binnen- en buitenland is een doordachte selectie onmisbaar voor een succesvolle online strategie. In onze samenwerking met Wara keken we niet alleen naar wáár we producten plaatsen, maar vooral naar wélke producten passen bij welke marktplaatsen. Daarbij spelen factoren als doelgroep, productcategorie en marges een grote rol. Ook analyseren we naar welke landen het logistiek én commercieel interessant is om te verzenden.

Een belangrijk onderdeel is EAN-matching: wanneer een marktplaats jouw EAN-code herkent en direct koppelt aan een bestaand product, kun je sneller en efficiënter verkopen zonder zelf uitgebreide productdata aan te leveren. Voor marktplaatsen zonder EAN-matching is juist een sterke contentstrategie cruciaal om zichtbaar te worden.

Een concreet voorbeeld: dankzij EAN-matching kon Wara in korte tijd honderden producten live zetten op Bol.com, zonder dat er per product een volledige contentopbouw nodig was. Hierdoor konden we de focus verleggen naar prijsstrategie en voorraadoptimalisatie, wat direct leidde tot meer omzet en betere marges. Ook kwam hierdoor tijd vrij om direct te starten met adverteren op producten waar Wara het koopblok had en de content al in orde was.

Daarnaast houden we bij de selectie rekening met verzendkosten, retourbeleid, advertentiemogelijkheden en concurrentieanalyse, zodat Wara niet alleen op de juiste platforms aanwezig is, maar daar ook winstgevend en schaalbaar kan opereren. We zetten hiervoor complexe regels op die voor elk product de marge berekent (inclusief alle 'verborgen' kosten zoals platformcommissies) en producten uitsluit die niets opleveren of zelfs verlieslatend zouden zijn.

Voorstelling van de SEO van de Koffieboon.Voorstelling van de SEO van de Koffieboon.

Brand building door brand pages en branded shelves

Voor Wara is het opbouwen van een sterk merk net zo belangrijk als directe verkoop. Hun eigen merken, QONOS (home electronics) en VIRTO PURO (alles rondom huis en tuin), hebben we daarom officieel geregistreerd op zowel Bol als Amazon. Deze merkrechten zijn cruciaal om volledige controle te houden over productcontent, zodat titels, beschrijvingen en visuals consistent en volgens merkidentiteit worden weergegeven.

Daarnaast hebben we voor beide merken uitgebreide brand pages opgezet, waar klanten het volledige assortiment overzichtelijk kunnen ontdekken.

Om de merkbeleving te versterken en de zichtbaarheid te vergroten, zetten we Branded Shelves in. Hiermee tonen we meerdere producten van hetzelfde merk naast elkaar in de zoekresultaten, wat niet alleen zorgt voor meer clicks, maar ook voor merkherkenning en herhaalaankopen. Zo bouwen we stap voor stap aan een sterkere marktpositie voor QONOS en VIRTO PURO.

Adverteren op marketplaces met Retail Media

Om de verkoop op marktplaatsen te stimuleren, is Retail Media inmiddels een onmisbare strategie. Het draait om adverteren binnen de omgeving van de marktplaats zelf, zodat producten direct onder de aandacht komen van actieve kopers. Voor Wara zetten we bijvoorbeeld campagnes op voor zowel hun eigen merken als voor producten van andere merken. Daarbij maken we gebruik van Sponsored Products – advertenties die een specifiek product in de zoekresultaten of op productpagina’s tonen – en Branded Shelves, waar we meerdere producten van hetzelfde merk samen presenteren. Hiervoor moet je zelf merkeigenaar zijn.

Een extra uitdaging is het koopblok, dat soms tijdelijk verdwijnt maar wel een voorwaarde is voor beide types van adverteren. Door veel en gevarieerde campagnes in te zetten, zorgen we ervoor dat dit nauwelijks invloed heeft op de zichtbaarheid van de advertenties. Succes met Retail Media vraagt wel om nauwkeurige sturing en continue optimalisatie: verkeerde instellingen of irrelevante zoekwoorden kunnen het rendement snel onder druk zetten.

Hyvä thema pagespeed resultatenHyvä thema pagespeed resultaten

NEXT STEPS

We blijven Wara begeleiden in hun avontuur op marktplaatsen, met de uitbreiding naar andere Amazon landen en nieuwe marktplaatsen. Ons marketingteam werkt in volledige synergie met het marktplaatsteam om de eigen merken verder te positioneren.

Meer over onze diensten?

  • Magento 2 - webshops
  • Dynamicweb - webshop & PIM
  • Verkopen op marketplaces
  • E-commerce Marketing

Meer project cases?

Bekijk je graag nog een paar referenties? Die hebben we voor jou gebundeld via onderstaande link. Mocht je vragen hebben, neem dan zeker contact met ons op.

Meer info nodig?

Neem vrijblijvend contact op met Bart Delahaye, E-commerce Consultant bij eWings via onderstaande gegevens. Of vul het contactformulier in. We nemen zo snel mogelijk contact op.

  • Zakelijk inzicht, +10 jaar ervaring met eigen webshops
  • Gecertificeerde experts in kwalitatieve technologieën

Of bel het nummer +32 3 443 12 22 voor meer informatie.

Bart DelahayeBart Delahaye

Lees andere cases

  •  
    Digitale transformatie bij Food4Pets & Cats & Dogs: schaalbare e-commerce met slimme integraties

    Digitale transformatie bij Food4Pets & Cats & Dogs: schaalbare e-commerce met slimme integraties

    April 08, 2025
    Lees meer
  •  
    Mistral Home

    Mistral Home

    May 10, 2024
    Lees meer
  •  
    Interne webshop voor meubelgigant IKEA

    Interne webshop voor meubelgigant IKEA

    March 29, 2024
    Lees meer
  •  
    6d Sports Nutrition, verkoper van sportvoeding

    6d Sports Nutrition, verkoper van sportvoeding

    March 29, 2024
    Lees meer
  •  
    ACE Lighting uit Antwerpen, specialist in verlichting

    ACE Lighting uit Antwerpen, specialist in verlichting

    March 29, 2024
    Lees meer
  •  
    Biofan, natuurlijke producten voor huisdieren

    Biofan, natuurlijke producten voor huisdieren

    March 29, 2024
    Lees meer
Loading...