Analyse & rapportage: krijg meer inzicht in de customer journey van je klant

Twee smartphones op een tafel waar ook papieren liggen met grafieken op. Er ligt ook een bril op de tafel.Twee smartphones op een tafel waar ook papieren liggen met grafieken op. Er ligt ook een bril op de tafel.
 
 
 

Rapportage voor je e-commerce: waarom zo essentieel?

  • Inzicht krijgen in de customer journey van je klant
  • Ga op zoek naar opportuniteiten in jouw data
  • Budgetoptimalisatie
  • Trendanalyse: het behouden van een concurrentievoordeel

“Om zo efficiënt mogelijk in te spelen op de noden van je klant, is het essentieel om de data die je verzamelt op je website te gebruiken en te analyseren”

De sleutel tot succes in E-commerce: effectief meten en rapporteren

Als bedrijf heb je best een zeker doel voor ogen. Een doel werkt niet alleen motiverend maar zorgt er ook voor dat je je groeimogelijkheden zo goed mogelijk benut. Maar hoe meet je nu of je jouw doelen wel behaalt? En hoe kan ik mijn groei vergelijken met die van vorig jaar? Daar kan rapportage jou bij helpen!  Vaak is de eerste reflex om te kijken naar omzet. Is je omzet verhoogd tegenover vorig jaar? Great! Maar daarnaast spelen nog andere indicatoren mogelijk een rol in de groei van jouw onderneming:

  • Merkbekendheid
  • Groei in bezoekers
  • Nieuwe bezoekers
  • Optimalisatie
  • én meer...
Het eWings logo.Het eWings logo.

Zakelijk inzicht, +10 jaar ervaring met eigen webshops

100% in-house, geen outsourcing

Gecertificeerde experts gespecialiseerd in e-commerce

Hoe verzamel je data op je website?

Stap 1: Ga op zoek naar opportuniteiten via een meetplan

Wil je conversies gaan verhogen of verzamelen, meer bezoekers aantrekken of net de volledige customer journey in kaart brengen? Het is essentieel om eerst te weten welke data je wil verzamelen, vooraleer je begint met het meten van data. Terwijl je je doel(en) gaat bepalen, is het belangrijk om jouw ‘why’ niet uit het oog te verliezen en doelgericht op zoek te gaan naar kansen en opportuniteiten in je data. Dit kan je doen aan de hand van een meetplan. In dat meetplan schrijf je KPI’s of doelen op die je tegen een bepaalde datum wil bereiken.

Stap 2: Kies een analytics tool

Er zijn duizend-en-een datatools om te implementeren op je website zoals Google Analytics, Adobe Analytics, Piwik Pro of Matomo.  Binnen eWings kiezen wij voor Google Analytics 4. Deze krachtige en vooral gratis tool biedt heel veel inzichten en koppelen wij aan je Google Ads,  Search Console, Merchant Center en Looker Studio rapporten waardoor al je Google platformen met elkaar in verbinding staan. Daarnaast kunnen wij in Google Analytics ook custom rapporten aanmaken die perfect aansluiten op jouw doelen die bepaald zijn in je meetplan.

Stap 3: Implementeer tracking codes

Na het kiezen van jouw perfecte match op gebied van datatool, is het belangrijk om deze datatool ook te gaan implementeren. In het geval van Google Analytics 4 is het voor websites simpel. Na het toevoegen van de trackingcode aan je website, begint de data stilletjesaan binnen te lopen en Google zal automatisch enkele zaken tracken zoals onder andere pageviews, scrolls en zoektermen. Op deze manier kan je al heel wat inzichten verzamelen om jouw website te optimaliseren of je prestaties te verbeteren.

Stap 4: Webshop

Heb je een webshop? Dan zit het vaak wat ingewikkelder in elkaar. Zo moeten er heel wat zaken gebeuren achter de schermen voor de datatool jouw transacties en omzet kan meten. Hier schakel je best je technische partner in.  Naast de configuratie is het ook belangrijk dat je account de juiste instellingen heeft. Zorg dat je betaalproviders, belangrijke IP-adressen etc. worden uitgesloten. Zij zorgen namelijk voor verkeerde- of ‘misvormde’ tracking. 

Verkrijg een concurrentievoordeel door de aanmaak van custom reports in GA4

Google Analytics 4 (GA4) biedt met zijn aangepaste rapporten een krachtige tool die e-commerce bedrijven in staat stelt om verder te kijken dan de standaardrapporten en diepgaande analyses te maken die specifiek zijn afgestemd op hun unieke behoeften.
Deze rapporten bieden gerichte inzichten die niet direct beschikbaar zijn in de standaardinstellingen van GA4, waardoor u een dieper begrip krijgt van de nuances van uw e-commerce activiteiten.
De creatie van aangepaste rapporten die direct relevante informatie leveren, kan een aanzienlijke tijdsbesparing opleveren.
Elk e-commerce project is uniek, met zijn eigen doelen en KPI’s. Aangepaste rapporten in GA4 stellen u in staat om uw rapportage te personaliseren.

Optimaliseer jouw E-commerce rapportage met Looker Studio

Looker Studio is dé oplossing voor het samenvoegen van data uit diverse bronnen zoals Google Search Console, Google Analytics, Google Ads en Magento.
Met Looker Studio kan je dashboards creëren die continu worden bijgewerkt met de nieuwste data. Deze real-time rapporten zijn essentieel voor e-commerce bedrijven die snel moeten reageren op veranderende markttrends en klantgedrag, waardoor u altijd een stap voor blijft.
Stel geautomatiseerde rapporten in die regelmatig worden verzonden naar belanghebbenden, waardoor u tijd bespaart en consistent de nieuwste inzichten levert.

Privacy waarborgen bij e-commerce rapportage

Het spreekt voor zich dat je met de data die je verzamelt voorzichtig omspringt en dat je geen data verzamelt waar je geen recht op hebt. Het is dus belangrijk dat je website privacyproof is. Hoe?

Implementeer een cookiebanner op je website waar de klant zélf kan kiezen welke data verzameld wordt en dat je privacy- en cookiepolicy up-to-date is. Doe je dat niet? Dan kunnen daar fikse boetes op staan. 
Bij eWings werken wij met de cookiebanner van Cookiefirst. Deze banner houdt zich aan de laatste GDPR-wetgevingen, waardoor jouw site niet in gedrang komt voor mogelijke boetes. Daarnaast kan je hem helemaal aanpassen naar jouw huisstijl.
Dataverzameling is een proces waarbij analyse en aanpassingen nodig zijn. Het is dus belangrijk om up-to-date te blijven over nieuwe trends in het datalandschap en je strategie daaraan aan te passen. 

Vraag een offerte aan

Waarom kiezen voor eWings?

  • E-commerce specialisten met 15+ jaar praktische ervaring
  • Gecertificeerde experts in automatisatie en optimaal verkopen op marktplaatsen
  • Uitgebreide B2B en B2C e-commerce oplossingen
  • Gespecialiseerd in marketingstrategieën voor webshops en B2B-portalen