Facebook Conversions API vs Facebook Pixel

mei 31, 2023 | Blog

Facebook Conversions API vs Facebook Pixel

door | mei 31, 2023 | Blog | 0 Reacties

Leestijd: 4 minuten

De marketingwereld zoals we die kennen is veranderd sinds de iOS 14updates. Met nieuwe beperkingen die gegevensverzameling bemoeilijken, is het belangrijker dan ooit om slimme en nauwkeurige manieren te vinden om de prestaties van je Facebook-advertenties te verbeteren. Gelukkig is er de Facebook Conversions API die je hierbij kan helpen.

Met deze krachtige tool krijg je betrouwbare gegevens die je helpen de prestaties van je Meta-advertenties te verbeteren

Maak je je zorgen over het verlies van Facebookdata? Wat is Facebook Conversions API en wat is het verschil met de Meta Pixel

Wat is het probleem met de Facebook Pixel? 

De Facebook Pixel of Meta Pixel is een zeer waardevolle tool voor het volgen van wat Meta-gebruikers, en mensen die je Meta-advertenties hebben bekeken, doen op jouw site. Helaas neemt de effectiviteit ervan de laatste jaren af. Adblockers, cookieblockers en gelijkaardige tools zorgen voor minder goede data, of zelfs verlies van data.

Nu creëren recente iOS updates van Apple nog grotere hindernissen voor het tracken van gegevens via de Pixel. Sinds De iOS 14-update beperkt het systeem het gebruik van cookies voor tracking op mobiele apparaten van Apple. Dat betekent dat de Pixel je veel minder informatie geeft over hoe iOS-gebruikers omgaan met jouw site.  

Dat betekent niet dat de Pixel niet langer bruikbaar is. De Pixel is absoluut nog een waardevolle tool, zolang je die inzet in combinatie met de Facebook Conversions API.

 

 

Wat is de Facebook Conversions API?

De Facebook Conversions API meet gebeurtenissen op je site en communiceert die gebeurtenissen met het Meta-platform. Zo zien gebruikers op een van de platformen van Meta, zoals Facebook en Instagram, persoonlijke advertenties. De inhoud van die advertenties is gebaseerd op wat ze hebben bekeken en gedaan op jouw website. Concreet krijgen ze bijvoorbeeld een product te zien dat ze hebben bekeken op jouw webshop maar niet hebben gekocht.

De Facebook Conversions API legt een directe connectie tussen jouw webshop en Meta. Deze connectie leidt zo tot meer zichtbaarheid voor mensen die écht interesse hebben in de producten die je verkoopt – omdat ze bijvoorbeeld al op je webshop zijn geweest. Daarnaast brengt het heel wat andere voordelen met zich mee, zoals:

  • Verlagen van kosten per actie

Bij het gebruik van zowel de Meta Pixel als de Conversions API, ontstaat er een optimale koppeling die helpt om je kosten per actie te verlagen. De gegevens van de Conversions API zijn namelijk niet zo gevoelig voor laadfouten van browsers en ad-blokkeringen als de gegevens die puur zijn gebaserd op de Meta Pixel.

  • Verbeteren van meting

Doordat alles server-side loopt, loopt de meting van gegevens ook pakken beter. Dat leidt tot een betere toewijzing aan advertenties binnen het volledige klantentraject. Hierdoor krijg je meer inzichten in zowel offline als online resultaten.

  • Verbeterde gebeurtenisovereenkomsten

De Conversions API geeft de mogelijkheid om aanvullende informatie over jouw klanten mee te geven, om zo een profiel van het type klant op te bouwen. Dit zorgt voor juistere info over wat elk type klant doet op jouw shop. 

Facebook Conversion API i.p.v Facebook Pixel

Met de Pixel deel je gebeurtenissen vanuit een webbrowser, terwijl je met de conversie-API webgebeurtenissen rechtstreeks vanaf je server kunt delen. Wanneer je de conversie-API en je Facebook-pixel combineert, maximaliseer je je kansen om een ​​conversie te registreren. 

En geen zorgen, conversies zullen niet dubbel voorkomen door de twee systemen. Als een conversie tweemaal wordt getrackt, corrigeert Facebook dit via een proces dat ‘deduplicatie‘ wordt genoemd.

Facebook Conversions API 2023 – wat nu?

Anno 2023 is de Facebook Pixel op zich veel minder krachtig geworden dan vroeger. Door enkel de Pixel te gebruiken, kan je per definitie een groot deel van je bezoekers niet tracken en kan je bepaalde advertentietypes niet langer gebruiken. De oplossing zit in de Facebook Conversions API, of nog sterker, in een combinatie van de twee systemen.