Wat is PMAX? – nieuw campagnetype in Google Ads

Wat is PMAX? – nieuw campagnetype in Google Ads

January 23, 2023

Naast tekst, shopping, discovery, display en video kan je via je Google Ads account nu ook Performance Max campagnes opzetten. Het nieuwe campagnetype van Google. Maar wat is PMAX nu eigenlijk? En waarvoor gebruik ik dit nieuwe campagnetype?

PMAX verbetert jouw reclamestrategie door de kracht van automatisering en machine learning. Hiermee kan je vanuit één campagne advertenties uitvoeren in het hele Google-netwerk (Search, Shopping, Gmail, Youtube, Maps, Discovery en Display). M.a.w. het is een soort ‘Black box’. Als adverteerder geef je een aantal dingen in en het algoritme doet de rest.

Het is duidelijk dat Google Ads steeds meer evolueert richting automatisatie en machine learning. Als adverteerder ben je dus maar beter meteen op de hoogte.

Waarom PMAX toch de moeite waard is?

Veel adverteerders zijn geen fan van PMAX, omdat het een niet te controleren black box is. Toch is het belangrijk om PMAX te omarmen en te gaan gebruiken in je reclamestrategie.

Waarom is PMAX de moeite waard?

  • Het is de toekomst. Google evolueert steeds meer richting Machine learning en automatisatie. In 2016 introduceerde Google Ads Smart bidding strategieën. In 2018 werden de shopping campagnes smart en de Search ads werden responsive. PMAX is dus een logisch vervolg in de Machine learning evolutie. Het is een nieuwe manier van werken die we zullen moeten omarmen.
  • PMAX laat je advertentie zien over alle Google kanalen heen: Search, Youtube, Display, Gmail, Maps, Shopping. Hierdoor ligt het bereik veel hoger.
  • Tijdsefficiënt. Dankzij de automatisatie heb je als adverteerder meer tijd om te gaan focussen op strategie, etc.
PMAX grafische voorstelling met verschillende merken, zoals YouTube, Google en g-mail.PMAX grafische voorstelling met verschillende merken, zoals YouTube, Google en g-mail.

Wanneer is Performance Max een goede keuze?

Volgens Google is PMAX de beste optie wanneer je:

  • Specifieke advertentie en conversiedoelstellingen hebt (bv. online sales, lead generation, …)
  • Je advertentie op alle Google advertentiekanalen wil laten verschijnen
  • Met één campagne alle Google advertentiekanalen wil gebruiken
  • Extra bereik en conversiewaarde verwerven naast de zoekwoordgebaseerde Search campagnes