6 voorbeelden van e-mailmarketingautomatisering om je conversie te verhogen

6 voorbeelden van e-mailmarketingautomatisering om je conversie te verhogen

December 20, 2021

Elke e-commerceondernemer heeft het doel om zijn online verkoop te boosten. Één van de belangrijkste factoren die bijdragen aan dat uiteindelijke doel is effectieve communicatie. Regelmatig contact houden met je klanten, zelfs wanneer ze niet regelmatig bij jou aankopen doen, doet je bedrijf groeien. E-mailmarketingautomatisering is de beste manier om dit doel te bereiken.

Wil jij je verkoop een stevige boost geven? Dan zijn deze 6 voorbeelden van e-mailmarketingautomatisering de beste keuze om te starten.

Voordelen van e-mailmarketingautomatisering

E-mailmarketing blijft nog steeds het meest effectieve onlinemarketingkanaal. E-mailmarketingautomatisatie is een iets nieuwere trend, waar sinds 2020 veel meer aandacht aan besteed wordt. Het grootste voordeel van e-mailmarketingautomatisering is dat eens je campagne loopt, je hier weinig extra werk aan hebt. Gewone campagnes nemen veel tijd rond lay-out, targetting en contentcreatie, terwijl je voor een geautomatiseerde campagne je content maar 1 keer per jaar (of minder) hoeft aan te passen.

Pagina van mailchimp om een enkele mail te sturen naar klanten.Pagina van mailchimp om een enkele mail te sturen naar klanten.

1. Welkomstmails

Één van de belangrijkste redenen om een welkomstmail te sturen naar bezoekers die je webshop voor het eerst bezoeken, is om een goede indruk te maken. Het is de allereerste stap om vertrouwen en een relatie op te bouwen met je klanten.

Telkens wanneer een nieuwe bezoeker zich inschrijft of zijn eerste aankoop doet bij je webshop, is het aangeraden om een welkomstmail te sturen, waarin je de bezoeker bedankt voor het vertrouwen. Je kan deze het best na minstens 30 minuten versturen. Zo lijkt de mail persoonlijker en komt hij minder geautomatiseerd over.

Een paar tips die je kan overwegen toe te voegen aan je welkomstmail om het aantrekkelijker te maken voor je nieuwe abonnees:

  1. Bied een beloningscode, winkeltegoed of gratis verzending aan als welkomstgeschenk.
  2. Wees persoonlijk en vriendelijk. Dit is een van de eerste contacten tussen jou en de klant. De manier waarop je de klant aanspreekt is hier dus extra belangrijk.
  3. Voeg een call-to-action knop, bijvoorbeeld “SHOP NU”, toe om klanten aan te moedigen bij jou te winkelen.

Online shoppers, hoezeer ze ook geïnteresseerd zijn in je producten en de neiging hebben om een bestelling te plaatsen, zijn gemakkelijk afgeleid tijdens het online winkelen en verlaten vaak plots hun winkelwagen. 67,45% van de winkelwagens wordt verlaten zonder dat er een aankoop volgt. Dat is een pijnlijk percentage voor webshopeigenaren, die op die manier enorm veel omzet mislopen.

Dit is waar geautomatiseerde abandoned cart reminder emails de oplossing zijn.  Deze geautomatiseerde e-mails geven je klanten een herinnering aan de producten die ze hebben achtergelaten en moedigen hen aan om terug te komen om hun winkelwagen om te zetten in een bestelling.

Door een overtuigende flow van e-mails over achtergelaten winkelwagens op te stellen, kan je in totaal ca. 10-15% van de achtergelaten bestellingen terugwinnen en een blijvende indruk achterlaten bij je klanten.

Configuratieschema van Mailchimp om bepaalde flows te maken voor klanten.Configuratieschema van Mailchimp om bepaalde flows te maken voor klanten.

3. Follow-up na een aankoop 

Het opvolgen van klanten via e-mailmarketingautomatisering na hun aankopen is een krachtige stap in het tonen van je waardering voor hun aankoop. Het helpt je om na te gaan of klanten tevreden zijn met hun aankopen, bijbehorende diensten (klantenservice, leveringsopties, verzending), of prijsstelling, moedigt toekomstige aankopen aan en leidt tot meer verkoop. 

Met een follow-up e-mail na aankoop kan je klanten laten zien dat je hun feedback waardeert en graag hoort wat zij van je producten vinden. Zo kan je hen vragen een beoordeling achter te laten. Deze beoordeling is een goede referentie voor andere potentiële klanten. Uiteraard is deze info ook essentieel voor jou als e-commercehandelaar.

Overweeg deze tips om je follow-up e-mail na aankoop beter te maken:

  • Bied een unieke kortingscode aan voor verdere aankoop.
  • Voeg een social share button toe die klanten aanmoedigt om hun winkelervaring met hun vrienden te delen.

Voor deze automations kan je tools gebruiken als Mailchimp of Klaviyo, maar ook reviewtools creëren dergelijke e-mails.

4. Heractivatie slapende klanten

Een animatie die een persoon toont die na 120 dagen een e-mail krijgt, waardoor hij terug naar de website gaat en een aankoop doet. Hierna gaat de persoon voor meer dan 360 dagen actief en verdwijnt hij van de animatie.Een animatie die een persoon toont die na 120 dagen een e-mail krijgt, waardoor hij terug naar de website gaat en een aankoop doet. Hierna gaat de persoon voor meer dan 360 dagen actief en verdwijnt hij van de animatie.

Je kan beter tijd en geld besteden aan het onderhouden van je huidige klanten dan in nieuwe aan te werven. Deze mensen kennen je product al en zijn waarschijnlijk al fan van je winkel. Bovendien volstaat een kleine reminder vaak om slapende klanten opnieuw te lokken.

Re-engagement of heractivatiemails kunnen dus een krachtig instrument zijn om het hart van je klanten terug te winnen. Een onderzoek van Return Path heeft aangetoond dat meer dan 45% van de ontvangers die een heractivatiemail hebben ontvangen terug op je webshop komen en eventueel een bestelling plaatsen.

Deze heractivatiemails bevatten meestal een speciale promotie of een aanbieding die te mooi is om te laten liggen voor bezoekers die je website al een tijdje niet meer hebben bezocht.

  • Bied dus een aanzienlijke korting, een gratis product of een kans om items te winnen
  • Voeg meer waarde toe met een grappige tekst en een aantrekkelijke afbeelding
  • Begin met een “We missen je”-bericht dat hun aandacht zal trekken.
  • Gebruik hun voornaam in de titel: “We missen je, Maaike!”
  • Probeer A/B-testen om na te gaan welke e-mails of aanbiedingen het best presteren bij jouw klanten.

 

5. (Op maat gemaakte) upsell-aanbiedingen

Klanten meer laten uitgeven door hen upselling-aanbiedingen te sturen, is een goede manier om je verkoop te stimuleren. Upselling kan je winkelwagenwaarde verhogen, wat resulteert in betere winstmarges en een hogere klanttevredenheid.

Met upselling-technieken kan je klanten aanmoedigen om meer relevante producten te kopen op basis van hun eerdere keuzes. Zo blijf je groeien, terwijl je de orderwaarde per klant verhoogt en je inkomsten maximaliseert. De beste manier om het meeste uit je upselling-inspanningen te halen is om specifieke en relevante suggesties te geven voor andere artikelen in een passende prijsklasse.

Je kan de productbundel ook adverteren als een “set” die een consument misschien leuk vindt of zou willen kopen op basis van hun eerdere aankopen. Nog een tip om je upsellingmails doeltreffend te maken is om de e-mail te beginnen met een vraag als onderwerpregel: “Misschien heb je ook interesse in product X?”

Een flow voor mails van Mailchimp.Een flow voor mails van Mailchimp.

6. Milestone e-mails 

Wist je dat het gemiddeld 7x meer kost om een nieuwe klant te overtuigen dan om een bestaande klant te behouden?  Hoe meer je je klanten laat zien dat je hun loyaliteit waardeert, hoe groter de kans dat je hun top-of-mind merk wordt. Het is aan jou om je klanten te tonen dat je om hun aankoopinteresse geeft of om hen te laten weten dat je hun verjaardag niet vergeet.

Je kan hen een korting cadeau geven (bijv.: 20% korting voor hun volgende aankoop). Een andere manier is gewoon om hen te feliciteren met speciale gelegenheden en geef ze een blik op een aantal leuke producten waarin ze misschien geïnteresseerd zijn.

 

Welke tools gebruik ik best voor e-mailmarketingautomatisering? 

Er bestaan heel wat tools voor e-mailmarketingautomatisering die je helpen een goede flow op te stellen.
Zo zijn wij partner van Klaviyo en Mailchimp. Beide tools hebben veel mogelijkheden rond automatisatie, hebben een connectie met Magento en zitten in ons platform.