Hoe de repricer 10x meer omzet opbrengt voor Fairplace
Het project
Fairplace verkocht reeds op bol.com, maar deed dit via een integrator waarmee dit niet erg vlot verliep. We werkten aan de opzet van de verkoop op bol.com en Decathlon, via de integrator Channable. Het opzetten van de Channable Repricer zorgde ervoor dat Fairplace x10 meer omzet realiseert!
De klant
Fairplace verkoopt duurzaam speelgoed op marktplaatsen. Het speelgoed wordt zorgvuldig geselecteerd op speelwaarde, veiligheid en duurzaamheid.
Opzet verkoop op bol.com en Decathlon via Channable
We hebben de verkoop van Fairplace op bol.com en Decathlon opgezet. Hierbij hebben we ervoor gezorgd dat de producten zichtbaar werden op deze platformen met de juiste afbeeldingen, en de juiste keywords in de productbeschrijvingen zodat deze op SEO vlak sterk waren en hoger rankten in zoekmachines.
Dit deden we via Channable. Deze tool laat automatisatie op marktplaatsen toe, en biedt integraties met webshopsystemen als Lightspeed, dat Fairplace gebruikt, maar ook met alle andere bekende webshopsystemen (Magento, WooCommerce, Prestashop, Shopify, …). Eerst gebruikte Fairplace een andere integrator, maar dat liep niet erg vlot: zo lukte het bijvoorbeeld niet om de stock op de webshop en de marktplaatsen gelijk te houden.
Met Channable hebben we de orderkoppeling gebolwerkt: de orders komen vlot binnen via de marktplaatsen en worden doorgestuurd naar de webshop, alsof er simpelweg een order werd geplaatst op de webshop zelf.
Hoe de omzet x10 ging dankzij de Channable repricer
Op bol.com verkopen meerdere verkopers vaak hetzelfde product. Toch zie je maar één koopknop: wie die koopknop krijgt, wordt bepaald door het algoritme van bol.com op basis van prijs, rating en snelheid van de levering. Als je als verkoper de beste deal aanbiedt op deze criteria, krijg je de koopknop. Het is enorm belangrijk om te streven naar het verkrijgen van die koopknop, vermits maar liefst 95% van de kopers op bol.com het product rechtstreeks via de koopknop koopt. Meer weten over de koopknop en hoe je die kan winnen? Lees onze blogpost “Het koopblok winnen op Bol.com – hoe doe ik dat?”.
Het zou veel tijd vergen om voor elk product de prijs van je concurrenten te checken en je eigen prijs aan te passen. Daarom hebben we gebruik gemaakt van de Channable repricer, die continu automatisch je prijs aanpast op basis van de prijs van de concurrenten en het koopblok, en ervoor zorgt dat jij de beste prijs hebt. Hierbij houdt hij rekening met de marges die je hebt ingesteld. De implementatie van deze tool zorgde ervoor dat veel meer producten van Fairplace de koopknop haalden, waardoor de omzet binnen de week x10 ging!
Wat komt er nog?
Onze opzet van de verkoop van Fairplace op bol.com en Decathlon heeft reeds zijn vruchten afgeworpen. De samenwerking stopt hier echter niet. Er zijn nog plannen om ook op andere platformen de verkoop op te zetten, zoals Google Shopping en C-Discount.