Wat doen we?

Verkopen op online marktplaatsen

Bol Bronze Partner
Productflow Official Partner

Wat is een online marktplaats?

Een online marktplaats is een platform waar verkopers samenkomen om hun producten aan te bieden. Je kan er nieuwe productpagina’s aanmaken of je als verkoper aanmelden bij bestaande producten. De aanbieder met het beste aanbod (prijs, levertermijn, enz.) wordt als de standaard verkoper ingesteld op de marktplaats. De transactie vindt op het platform zelf plaats. Hiervoor ontvangt het platform een commissie. De bekendste voorbeelden zijn Amazon en bol.com. Grote bestaande shops vormen hun platform ook steeds vaker om naar een marktplaats. Zo werden recent Decathlon en MediaMarkt een online marketplace.

Heb je graag hulp bij verkopen op marktplaatsen? Met onze jarenlange ervaring op meer dan 15 marktplaatsen zetten wij je meteen op weg. Zo vermijd je beginnersfouten en kan je zo snel mogelijk van start op de marktplaats! Interessant om te weten: in tegenstelling tot veel andere marktplaatsbureaus, houden wij niets van je omzet af én rekenen we geen vaste maandelijkse kost. We houden ons aan een afgesproken uurtarief, that’s it. Verder geen verborgen kosten. Neem jij na onze training alles in eigen handen? Dan krijg je dus ook geen factuur. Jij beslist wat jij doet, en wat wij doen.

verkopen op marktplaatsen
bol-com

Verkopen op Bol.com

amazon

Verkopen op Amazon

Verkopen op Decathlon

ecommerce advies

Starten met verkopen op marktplaatsen

Mis de boot niet en neem vandaag de eerste stappen om op marktplaatsen te verkopen. Marktplaatsen bestaan er voor alle sectoren, B2C én B2B, en je verkoopt er snel internationaal. Bovendien heb je vaak de keuze om de logistiek (opslag en verzending) door de marktplaats te laten gebeuren: bij Amazon heet dit Fulfillment By Amazon (FBA), bol.com noemt dit Logistiek Via Bol (LVB). Vandaag is het marktaandeel van marketplaces al gigantisch (ongeveer 50% van alle online aankopen!), en dit wordt steeds groter.

De wildgroei aan internationale marktplaatsen en prijsvergelijkers zorgt voor moeilijke keuzes, maar veel (internationaal) omzetpotentieel. Wij begeleiden bedrijven in de keuze van het gepaste kanaal, we zetten accounts strategisch op en leiden de gebruikers op om aan de servicevoorwaarden te voldoen.

Je moet aan heel wat dingen denken als je wilt verkopen op marktplaatsen. Denk maar aan voorraadbeheer, efficiënt grote hoeveelheden producten online zetten, de koopknop winnen, rendabel blijven, … Het kost enorm veel tijd en energie om hier als startend verkoper allemaal zelf mee te leren omgaan. Dankzij onze jarenlange ervaring op tientallen marktplaatsen, leren wij jou de best practices aan. 

 

Boost je verkoop op marktplaatsen

Verkoop je al op marktplaatsen? Dan zit je alvast op de goede weg! Maar haal je wel het volledige potentieel uit verkopen op marktplaatsen?

Essentieel is uiteraard dat je zovaak mogelijk de koopknop hebt. Er zijn heel wat factoren die een rol spelen in welke verkoper die buy box krijgt. Wil je hier meer info over? Lees dan zeker onze blogpost over de koopknop op bol.com.

We merken vaak dat er heel wat optimalisaties mogelijk zijn. Denk maar aan een prijszetting op basis van de aankoopprijs en de prijs van je concurrenten, SEO-optimalisaties, en een automatische koppeling met een webshopsysteem of ERP.

Zo importeren we de productinformatie van je webshop naar de marktplaatsen, en exporteren we de marktplaatsbestellingen naar je webshop. Resultaat: minimale extra operationele last, maximale afzetmarkt.

Dat doen we dankzij Channable, waarvan we officiële Gold Partner en verdeler zijn. We integreerden hun data-tool in onze Magento 2 B2C-webshop en ons B2B-bestelplatform. Maar ook voor allerlei andere webshopsystemen (Shopify, Lightspeed, PrestaShop, Dynamic Web, …) voorzien we integraties.

Wat met vergelijkingssites?

Niet alleen marktplaatsen, maar ook vergelijkingssites (ook wel ‘prijsvergelijkers’) kunnen een belangrijke rol spelen in je online strategie. Op zulke sites kunnen bezoekers verschillende aanbieders van een product met elkaar vergelijken, op vlak van productprijs, verzendkosten, klantenervaringen en meer.

Enkele bekende vergelijkers zijn Google Shopping, Tweakers.net, Kieskeurig.be en Vergelijk.be. Het grote verschil met marktplaatsen is dat je op deze sites geen producten kan kopen. De transactie vindt altijd op de webshop zelf plaats. Deze platformen dienen enkel om verschillende webshops te vergelijken, zodat de bezoeker geïnformeerd een webshop kan kiezen.

We verlenen voor vergelijkingssites dezelfde diensten als voor marktplaatsen. We helpen je in de keuze, de configuratie, de integratie met je webshop en geven een praktische opleiding.

 

vergelijkingssites

Marktplaatsen: langetermijnstrategie

Zodra je marktplaatsen live staan, is het werk niet afgerond. Wat als je extra producten wilt verkopen? Hoe ga je het verhoogde aantal bestellingen verwerken? Is het niet beter om de logistieke verwerking (deels) aan de marktplaats over te laten? Hoe krijg je goede beoordelingen van klanten op de marktplaatsen? Hoe zorg je dat je bovenaan staat en blijft staan op relevante zoekwoorden? Welke marktplaatsen kan je nog veroveren?

Wij helpen je bij de strategie op lange termijn en zorgen dat je een passend antwoord hebt op alle bovenstaande vragen. Zo heb je van in het begin een duidelijk toekomstplan en kom je niet voor negatieve verrassingen te staan.

magento 2

Advies nodig over verkopen op marktplaatsen?

Ben je op zoek naar advies op vlak van e-commerce? Dan is het interessant om te weten dat je bij eWings een adviestraject kan volgen via de kmo-portefeuille. Dat betekent dat tot 30% van jouw traject gesubsidieerd wordt.

Meer info nodig?

Vul het marktplaatsformulier in.

Of bel het nummer +32 3 443 12 22 voor meer informatie.

contacteer ons