6 tips voor een effectieve Black Friday & Cyber Monday e-commercestrategie

okt 31, 2023 | Blog

6 tips voor een effectieve Black Friday & Cyber Monday e-commercestrategie

door | okt 31, 2023 | Blog

Leestijd: 6 minuten

Black Friday en Cyber Monday zijn twee van de belangrijkste winkeldagen van het jaar. Als je een bedrijf in de e-commercesector hebt, is dit het moment om je verkoop te maximaliseren. In deze blogpost geven we 6 tips voor een goede e-commercestrategie, zodat je het meeste uit deze koopjesdagen kan halen.

6 tips voor een effectieve e-commercestrategie:

  1. Begin vroeg met je planning
  2. Optimaliseer je website
  3. Creëer interessante aanbiedingen
  4. Gebruik retargeting strategieën en bouw loyaliteit op
  5. Zorg voor een goede klantenservice
  6. Analyseer en optimaliseer je prestaties
Planning

1. Begin vroeg met je planning

De periode rond Black Friday en Cyber Monday is vaak een hectische periode voor bedrijven. Daarom is het belangrijk dat je vroeg genoeg begint te plannen, zodat je er goed voorbereid aan kan beginnen. Een vanzelfsprekend voorbeeld is ervoor zorgen dat je voldoende voorraad hebt.

Denk ook na welke producten je zeker in de spotlight wil zetten en op welke manier. Zorg er dus voor dat je marketingstrategieën zijn afgestemd op de verwachte vraag naar je producten.

2. Optimaliseer je website

Zorg ervoor dat je website een verhoogde stroom aan traffic aankan. Het zou bijvoorbeeld zonde zijn dat je verkopen misloopt omdat je laadtijden de hoogte in schieten en bezoekers je website verlaten omdat ze te lang moeten wachten. Een snelle en gebruiksvriendelijke website is altijd cruciaal, maar zeker als je veel tijd en middelen gaat steken in het leiden van bezoekers naar je website.

Zorg bijvoorbeeld dat je website perfect werkt op mobile! Een groot deel van het online shoppen gebeurt via mobile, dus is een goede gebruikerservaring voor alle apparaten belangrijk.

Het is ook belangrijk om goede landingspagina’s op te stellen! Als bezoekers niet volledig converteren omdat je pagina niet optimaal opgebouwd is, gaan je inspanningen verloren om hen naar je website te leiden… Heb je graag ter opfrissing een aantal tips voor het opstellen van de perfecte landingspagina? Lees zeker deze blogpost.

Optimalisatie

3. Creëer interessante aanbiedingen

Black Friday
Wanneer je Black Friday zegt, denken de meeste mensen aan kortingen. Het is dan ook een uitstekende manier om klanten aan te trekken. Je kan tijdelijke kortingen aanbieden op populaire producten en ook bundelaanbiedingen zijn het overwegen waard. Dan geef je klanten korting als ze bepaalde producten samen aankopen. Dit is een goede manier om aan upselling te doen.

Upselling en cross-selling zijn zaken die sowieso voordelig kunnen zijn om mee te nemen in je e-commercestrategie. Bij eWings hebben we hier een module voor, waarmee je bijvoorbeeld makkelijk producten kan laten zien die vaak samen gekocht worden. Bundelaanbiedingen doen we ook met deze module. Je kan ook weergeven wanneer een klant een deel van een bundel in zijn winkelmandje heeft, als extra stimulatie om beide producten aan te kopen!

4. Gebruik retargeting strategieën en bouw loyaliteit op

Wanneer klanten je website verlaten zonder een aankoop te doen, gebruik je best retargeting strategieën om ze terug te winnen. Je kan gebruik maken van e-mailmarketing en sociale media om deze klanten te bereiken. Daarnaast is het ook belangrijk om klantloyaliteit proberen op te bouwen. Door de inspanningen die je doet rond Black Friday en Cyber Monday, krijg je hopelijk veel nieuwe klanten op je website. Dat is een goede eerste stap, maar je wil natuurlijk zoveel mogelijk klanten meer dan één aankoop laten doen.

Voorbeeld retargeting klanten

Wanneer klanten producten in hun winkelmandje steken zonder ze aan te kopen, kan je een ‘abandoned cart’ e-mail uitsturen. Dit kan natuurlijk enkel als je hun e-mailadres hebt. Hierin kan je de klant herinneren dat hij nog zaken in zijn winkelmandje heeft liggen en hem aansporen om toch tot een aankoop over te gaan. Zo (her)activeer je je klanten en verhoog je je omzetpotentieel.

Voorbeeld klantloyaliteit opbouwen

Het zou zonde zijn om niets te doen met alle nieuwe klanten die je verworven hebt. Je kan bijvoorbeeld werken met een spaarpuntensysteem dat klanten toestaat om punten te sparen door producten aan te kopen, waarmee ze vervolgens kortingen krijgen. Hierdoor stimuleer je ze om loyale klanten te worden, wat heel voordelig is voor je bedrijf. Het verwerven van nieuwe klanten kost namelijk 6 tot 7 keer zoveel als het behouden van bestaande klanten!

Retargeting en customer loyalty
Klantenservice

5. Zorg voor een goede klantenservice

In het verlengde van de vorige tip ‘loyaliteit opbouwen’, is het belangrijk om je klantenservice te verbeteren. Dat kan namelijk bepalen of een klant slechts één keer een aankoop doet, of terugkomt en een loyale klant wordt.

Zorg ervoor dat je team klaarstaat om mogelijke vragen snel te beantwoorden en eventuele problemen efficiënt op te lossen.

6. Analyseer en optimaliseer je prestaties

Nadat Black Friday en Cyber Monday voorbij zijn, is het belangrijk om te evalueren hoe alles gelopen is. Zoals met vele zaken kan je je prestaties pas verbeteren als je ze op een goede en objectieve manier evalueert.

Kijk bijvoorbeeld naar je websiteverkeer, verkoopdata en customer feedback om te ontdekken wat er goed liep en wat verbeterd kan worden tegen de volgende keer. Alles perfect doen van de eerste keer is onrealistisch. Fouten maken is niet meer dan normaal, zolang je maar moeite doet om ervan bij te leren!

Analyse
Lucas kantoor

Hoe kan eWings je helpen?

Elke onderneming is uniek. Bij eWings hebben we een persoonlijke en praktische aanpak. Onze uitdaging is om op maat gemaakte e-commercestrategieën aan te bieden die naadloos passen in alle processen van je bedrijf en die voldoen aan jouw specifieke behoeften en doelen.

Neem contact met ons op om het meeste te halen uit jouw Black Friday en Cyber Monday!