Black Friday en Cyber Monday zijn twee van de belangrijkste winkeldagen van het jaar. Als je een bedrijf in de e-commercesector hebt, is dit het moment om je verkoop te maximaliseren. In deze blogpost geven we 6 tips voor een goede e-commercestrategie, zodat je het meeste uit deze koopjesdagen kan halen.
6 tips voor een effectieve e-commercestrategie:
- Begin vroeg met je planning
- Optimaliseer je website
- Creëer interessante aanbiedingen
- Gebruik retargeting strategieën en bouw loyaliteit op
- Zorg voor een goede klantenservice
- Analyseer en optimaliseer je prestaties
1. Begin vroeg met je planning
De periode rond Black Friday en Cyber Monday is vaak een hectische periode voor bedrijven. Daarom is het belangrijk dat je vroeg genoeg begint te plannen, zodat je er goed voorbereid aan kan beginnen. Een vanzelfsprekend voorbeeld is ervoor zorgen dat je voldoende voorraad hebt.
Denk ook na welke producten je zeker in de spotlight wil zetten en op welke manier. Zorg er dus voor dat je marketingstrategieën zijn afgestemd op de verwachte vraag naar je producten.
2. Optimaliseer je website
Zorg bijvoorbeeld dat je website perfect werkt op mobile! Een groot deel van het online shoppen gebeurt via mobile, dus is een goede gebruikerservaring voor alle apparaten belangrijk.
Het is ook belangrijk om goede landingspagina’s op te stellen! Als bezoekers niet volledig converteren omdat je pagina niet optimaal opgebouwd is, gaan je inspanningen verloren om hen naar je website te leiden… Heb je graag ter opfrissing een aantal tips voor het opstellen van de perfecte landingspagina? Lees zeker deze blogpost.
3. Creëer interessante aanbiedingen
Upselling en cross-selling zijn zaken die sowieso voordelig kunnen zijn om mee te nemen in je e-commercestrategie. Bij eWings hebben we hier een module voor, waarmee je bijvoorbeeld makkelijk producten kan laten zien die vaak samen gekocht worden. Bundelaanbiedingen doen we ook met deze module. Je kan ook weergeven wanneer een klant een deel van een bundel in zijn winkelmandje heeft, als extra stimulatie om beide producten aan te kopen!
4. Gebruik retargeting strategieën en bouw loyaliteit op
Voorbeeld retargeting klanten
Wanneer klanten producten in hun winkelmandje steken zonder ze aan te kopen, kan je een ‘abandoned cart’ e-mail uitsturen. Dit kan natuurlijk enkel als je hun e-mailadres hebt. Hierin kan je de klant herinneren dat hij nog zaken in zijn winkelmandje heeft liggen en hem aansporen om toch tot een aankoop over te gaan. Zo (her)activeer je je klanten en verhoog je je omzetpotentieel.
Voorbeeld klantloyaliteit opbouwen
Het zou zonde zijn om niets te doen met alle nieuwe klanten die je verworven hebt. Je kan bijvoorbeeld werken met een spaarpuntensysteem dat klanten toestaat om punten te sparen door producten aan te kopen, waarmee ze vervolgens kortingen krijgen. Hierdoor stimuleer je ze om loyale klanten te worden, wat heel voordelig is voor je bedrijf. Het verwerven van nieuwe klanten kost namelijk 6 tot 7 keer zoveel als het behouden van bestaande klanten!
5. Zorg voor een goede klantenservice
Zorg ervoor dat je team klaarstaat om mogelijke vragen snel te beantwoorden en eventuele problemen efficiënt op te lossen.
6. Analyseer en optimaliseer je prestaties
Kijk bijvoorbeeld naar je websiteverkeer, verkoopdata en customer feedback om te ontdekken wat er goed liep en wat verbeterd kan worden tegen de volgende keer. Alles perfect doen van de eerste keer is onrealistisch. Fouten maken is niet meer dan normaal, zolang je maar moeite doet om ervan bij te leren!
Hoe kan eWings je helpen?
Neem contact met ons op om het meeste te halen uit jouw Black Friday en Cyber Monday!