Amazon heeft A+ Premium toegevoegd aan Seller Central. Om dat in de kijker te zetten, heeft Amazon nu een tijdelijke promotie lopen: Amazon A+ Premium is nu gratis. De waarde? Dit kostte recent nog €250 000 tot €500 000 per product per jaar. De functionaliteit werd tot vorige maand dus enkel door de grote namen in de e-commercewereld gebruikt. Het mag dus duidelijk zijn dat deze functionaliteit héél veel waarde heeft.
Wat is Amazon A+ Content?
Om te weten wat Amazon A+ Premium is, moeten we eerst een stap terugzetten. Er is namelijk niet alleen Amazon A+ Premium, maar ook de reguliere Amazon A+ Content.
Verkoop je al een tijdje op Amazon? Dan ken je misschien de term “Enhanced Brand Content“. Dat is de term die vroeger gebruikt werd voor de functionaliteit die vandaag Amazon A+ Content heet.
Amazon A+ Content laat merkeigenaars toe om hun listings uit te breiden met custom layouts, grote afbeeldingen, vergelijkingstabellen, uitgebreide beschrijvingen, en meer. Het is de ideale manier om je producten en je merk in de kijker te zetten.
Welke functionaliteiten zijn er in Amazon A+ Content?
Amazon A+ Content biedt 12 types content aan die je op je product listings kan zetten. Met comparison charts benadruk je de verschillen tussen je producten en help je de klant het juiste product kiezen. Voor wie technisch complexe producten verkoopt, kan het heel waardevol zijn om ook de technische specificaties te verduidelijken in de Amazon A+ Content. Met een brand story zet je niet het product, maar wel je merk in de kijker, en alles waar je merk voor staat. Verder zijn er allerlei types content om tekst en afbeeldingen naar keuze toe te voegen. Je hebt toegang tot A/B tests om te controleren welke versies het best werken.
Wie kan Amazon A+ Content gebruiken, en hoeveel kost het?
De reguliere Amazon A+ Content is altijd gratis. Aangezien Amazon A+ Content is bedoeld om je merk en eigen producten in de kijker te zetten, is dit enkel beschikbaar voor merkeigenaars. Verkopers die hun merk hebben geregistreerd bij Amazon zullen deze optie zien in hun Amazon Seller Central onder de tab ‘Reclame’ of ‘Advertising’.
Wat is Amazon A+ Premium?
Nu duidelijk is wat Amazon A+ Content inhoudt, kunnen we verder ingaan op de Premium-versie, genaamd Amazon A+ Premium of Amazon A++.
Zoals de naam al suggereert, is Amazon A+ Premium een meer uitgebreide versie van de reguliere Amazon A+ content. Amazon A+ Premium bestaat al lang, maar was enkel beschikbaar voor Amazon Vendors, bedrijven die aan Amazon verkopen in plaats van aan de eindconsument. Bovendien was dit enkel voor de grote spelers, aangezien dit begon bij €250 000 per product per jaar. Nu is deze functionaliteit dus ook beschikbaar voor merkeigenaars op Amazon Seller Central. En tijdelijk is er dus een promotie waarin Amazon A+ gratis is, voor zoveel producten als je wilt.
Met Amazon A+ Premium gaan de mogelijkheden van Amazon A+ nog een pak verder. Zo kan je interactieve afbeeldingen maken waarbij je kenmerken van het product aanduidt, zoals Bose in de afbeelding hierboven doet. Verder kan je ook afbeeldingen toevoegen die de volledige breedte van het scherm innemen, kan je image sliders toevoegen, heb je uitgebreide mogelijkheden met video’s, kan je een Q&A toevoegen, enzovoort.
Aan welke voorwaarden moet ik voldoen voor Amazon A+ Premium?
Voor je aan de slag kan met de Premium-versie, moet je reguliere Amazon A+ Content, zoals een brand story, live hebben staan. Je moet het voorbije jaar op zijn minst 15 stukken A+ Content live hebben gezet. Deze voorwaarde geldt per Amazon-marktplaats. Met andere woorden: als je dit op Amazon.nl en op Amazon.fr wilt activeren, moet je in beide landen aan deze voorwaarden voldoen.
Ik voldoe niet aan de voorwaarden. Wat nu?
Zolang je een merkeigenaar bent en je merk hebt geregistreerd, kan je Amazon A+ Content gebruiken. Voor Amazon A+ Premium Content gelden daarbovenop nog de voorwaarden die we hierboven hebben vermeld. Amazon wil dat je eerst energie investeert in de reguliere Amazon A+ Content voor je de Premium-versie kan gebruiken. Dit is absoluut geen verloren moeite, aangezien je klanten langer op de pagina’s houdt en met de reguliere Amazon A+ Content al kan rekenen dat je conversieratio tot 10% zal stijgen.
Wij helpen je om efficiënt aan de slag te gaan met de reguliere Amazon A+ Content. Op die manier zal je snel resultaat zien én kan je nog op tijd genieten van deze gratis promotieperiode voor de Premium-versie.
Wat gebeurt er na de tijdelijke promotie van Amazon?
Het is zeker geen garantie dat Amazon A+ Premium Content voor altijd gratis zal zijn voor Amazon Sellers. Amazon benadrukt zelf dat het hier om een tijdelijke promotie gaat. Na de promotieperiode zal je mogelijk geen Premium A+ Content meer kunnen toevoegen aan nieuwe producten. Maar Amazon benadrukt dat alle Premium A+ Content die tijdens de promotieperiode werd gepubliceerd, voor altijd gratis op de product listing blijft staan. Zelfs na de promotieperiode blijf je dus van de voordelen genieten.
Tot wanneer loopt de promotie? Dat heeft Amazon niet vrijgegeven. Wij raden alvast aan alle merkeigenaars aan om hier niet mee te wachten en hier nu energie in te investeren. Er is een reden dat grote merken hier met veel plezier meer dan €250 000 aan spendeerden. Het potentieel van deze functionaliteit is niet te onderschatten.