De impact van een goede giftcard-strategie

jun 15, 2023 | Blog

De impact van een goede giftcard-strategie

door | jun 15, 2023 | Blog

Leestijd: 3 minuten

Cadeaubonnen zijn al lang een populaire keuze voor consumenten die op zoek zijn naar handige en veelzijdige cadeaus. Maar hun impact reikt verder dan alleen maar cadeaugelegenheden. Wanneer ze strategisch worden ingezet, kunnen gift cards krachtige instrumenten worden voor het aantrekken van klanten, het vergroten van de merkbekendheid en het stimuleren van klantloyaliteit.

De statistieken en onderzoeksrapporten hebben altijd het belang van de verkoop van cadeaubonnen voor e-commerce websites benadrukt. Volgens informatie van mageplaza.com wordt verwacht dat de wereldwijde giftcardmarkt tegen 2025 zal groeien tot bijna 470 miljard euro – in 2020 was dat nog een kleine 350 miljard.

Volgens de Gift Card & Voucher Association (GCVA) en KPMG UK, schoot de verkoop van digitale gift cards tijdens de coronalockdown de lucht in. Vóór corona was de digitale gift card al populair, maar nu (na corona) is het zelfs een eigen “industrie” geworden.

5 redenen waarom je moet starten met cadeaubonnen

1. Werkt als verkoopstimulator

Een van de voordelen van gift cards ligt in hun vermogen om als een verkoopsmagneet te werken.

Na het ontvangen van een gift card is de kans groot dat de ontvanger naar jouw webshop komt om de gift card in te wisselen. Uiteindelijk kopen ze dan vaak meer aan dan de waarde van de gift card. Volgens Mageplaza spendeert 59% van de klanten vaak meer dan de waarde van hun gift card.

Gift cards zijn dus tweevoudige verkoopsboosters. Ten eerste zorgt de verkoop van cadeaukaarten voor extra inkomsten en ten tweede kopen de ontvangers ook meer producten bij het inwisselen van hun kaarten.

giftcard-ordervalue
lead-generation

2. Het trekt nieuwe klanten aan

De belangrijkste reden dat ze een verkoopsbooster zijn, is dat gift cards ook nieuwe leads genereren voor bedrijven. Met andere woorden: na implementeren van gift cards op je webshop kan je op termijn meer klanten verwachten.

Daarnaast kan je ook slapende klanten wakker maken via aantrekkelijke gift cards.

3. Boost merkherkenbaarheid

Het is logisch dat klanten de naam van een merk beter onthouden als ze een exclusief aanbod voorgeschoteld krijgen dat ze niet kunnen weerstaan.

Iemand die een cadeaubon van je webshop cadeau krijgt, kunnen daarmee exclusief op jouw shop terecht. Het gevolg: zowel de koper als de ontvanger zullen automatisch je merk beter onthouden.

4. Seizoens- of tijdsgebonden cadeaubonnen

Gift cards zijn een ideale sales booster tijdens periodes wanneer er veel online gekocht wordt. Denk aan de kerstperiodes, moederdag, vaderdag, … Iedereen is dan massaal op zoek naar cadeaus. Gift cards zijn dan het ideale geschenk als de klant keuzestress wil vermijden.

5. Klantloyaliteit opbouwen

Een digitale gift card wordt ook vaak ingezet in customer loyalty programs. Het aanbieden van gift cards kan een geweldig hulpmiddel zijn om gebruikers te betrekken en te belonen.

customer loyalty

Voeg gift cards toe aan jouw Magento-project

mageplaza-giftcard

Voor de opzet van gift cards in een Magento-project gebruiken wij vaak de Gift Card-extensie van Mageplaza. Met deze extensie kan je eenvoudig digitale cadeaubonnen genereren, personaliseren, versturen en inwisselen.

Kortom, een sterke giftcardstrategie biedt talloze voordelen voor je e-commerceproject. Denk dus aan de kracht van gift cards om je e-commercebusiness een boost te geven!