Amazon in Europa
Amazon is groot. Gigantisch. Wereldwijd meer dan 310 miljoen gebruikers en een omzet van 178 miljard dollar. Het zou dan ook het vierde meeste waardevolle merk zijn ter wereld. Niet slecht van Jeff Bezos, CEO en oprichter van het concern, die startte met online boekenverkoop. In de Verenigde Staten is Amazon ondertussen een even vertrouwd beeld als “onze” plaatselijke supermarkt. Amazon barst van de ambitie. De stap naar Europa was onvermijdelijk. In 2016 hebben ze 10.000 mensen aangenomen om hun fulfilment diensten uit te breiden, in 2017 bijna 15.000. Ondertussen bestaat “Amazon Europa” uit 5 hoofdlanden: Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Italië en Spanje.” Amazon haalt zijn omzet uit verschillende activiteiten: AMZ, FBM en FBA. Daarbij zijn er nog diensten zoals Sponsored Products, maar dat leidt ons te ver van deze uiteenzetting. Voor ondernemers die nieuw zijn in het Amazon universum kan het snel overweldigend zijn. Wij leggen fijntjes uit waar Jeff en zijn team het allemaal over hebben.
De marketplace standaard
Amazon is een marketplace. Dit wil zeggen dat het een platform is waar ze zelf producten verkopen, maar ook andere bedrijven (en particulieren) de mogelijkheid biedt hetzelfde te doen. Als Amazon zelf als verkoper van producten optreedt, spreken we van AMZ: Amazon Sold and Fulfilled. Is het een ander bedrijf, dan spreken we van FBM: Fulfilled by Merchant. In dit geval doet Amazon enkel dienst als platform voor transacties en zal de externe verkoper instaan voor verwerking, verzending en customer service. De meeste marketplaces werken met “product listings” op basis van EAN-matching (GTIN’s). Dit betekent dat een verkoper of Amazon zelf een product creëert op het platform. Om vervuiling van de catalogi tegen te gaan en om conversieredenen, worden alle verkopers die hetzelfde product ook willen verkopen aan dezelfde productpagina “gehangen”. Dit wordt ook wel “piggy backing” genoemd. Hoe kan dit werken? Door het unieke karakter van EAN/GTIN-codes. Daarom zijn deze bijna altijd verplicht op alle marketplaces. Hou er rekening mee dat de verkoper die het product creëert in principe “content authority” heeft en de attribuutwaarden bepaalt. Heel deze opzet heeft een uniek voordeel. Als je producten verkoopt die al op Amazon bestaan, heb je als verkoper enkel EAN-codes nodig om te kunnen verkopen. Er is dan geen nood aan extra productinformatie. (Onze marketplace integrator maakt hier handig gebruik van. Klik hier voor meer informatie.) De backend van Amazon laat toe alles te managen en heet “Seller Central”.
FBA
FBA staat voor Fulfilment by Amazon, en is een verzamelnaam voor verschillende diensten die dezelfde kernwaarden hebben. De verkoper levert de producten aan een Amazon magazijn en vervolgens doet Amazon het volgende:
- Opslag
- Pick en pack
- Verzending
- 24/7 Customer support
- Retours behandelen
- Rapportage
Afhankelijk van de graad van automatisatie en gewenste afzetmarkt kan je als externe verkoper kiezen uit volgende onderverdeling van Amazon diensten:
- EFN
- MCF
- MCI
- Pan-European
EFN
Wil je als bedrijf niet al het operationele werk verrichten, maar wel gebruikmaken van het enorme verkooppotentieel? Dan heeft Amazon de perfect oplossing. Het EFN, ofwel European Fulfilment Network, is een dienst die verkopers in staat stelt grote volumes te verkopen, zonder alle last: opslag, verpakken, verzenden, customer service en rapportage. Al deze diensten worden door Amazon uitgevoerd. Eenvoudig uitgelegd moet je er enkel voor zorgen dat de producten bij het gewenste Amazon magazijn geraken. Je producten zullen dan alleen hier opgeslagen worden.
Vaak wordt deze dienst bedoeld als men spreekt over FBA. Voordelen:
- Enorme tijdswinst;
- Eenvoudig schaalvergroting toepassen;
- Eenvoudig management via Amazon Seller Central;
- Je krijgt bij FBA-producten het “Prime” label, wat vertrouwen wekt bij de consument en conversie verhoogt;
- Prime levering mogelijk (gratis levering binnen 2 dagen);
- Kost bestaat enkel uit: stockage + fulfilment;
- Levering in heel de EU;
- Je kan FBM en EFN listings hebben.
Valkuilen:
- Niet volgen van de productvoorbereidingsrichtlijnen;
- Niet de gepaste vervoerder hebben voor het aanleveren bij Amazon;
- Geen vooronderzoek naar concurrentie;
- Extra EFN kost voor levering buiten het Amazon-land van stockage;
- Removal fees. Hoge tarieven worden aangerekend voor het verwijderen van stock die ouder is dan een jaar.
MCF
Amazon is een logistieke duizendpoot. Om het jou als EFN-verkoper makkelijker te maken hebben ze de dienst MCF: Multi Channel Fulfilment. Daarbij kan je gebruikmaken van je EFN-stock en de fulfilment door Amazon laten uitvoeren voor een van je andere verkoopkanalen. Stel, je hebt stock in Amazon.it (Italië) liggen. Je verkoopt op je eigen webshop of een andere marketplace dit artikel voor een klant in Rome. Je kan dan eenvoudig de opdracht geven aan Amazon.it om deze verzending te volbrengen. Dan zorg jij voor de verkoop en customer support, terwijl zij zorgen voor het fulfilment en de verzending. Voordelen:
- Eenvoudige opvolging via Seller Central;
- Manueel, in batch of met integraties;
- Geen extra kost, het hoort bij je Amazon FBA account.
Valkuilen:
- Transportkost is niet accuraat te simuleren op voorhand.
MCI
Het Multi Country Inventory Netwerk van Amazon
MCI, Multi Country Inventory, is het combineren van meerdere EFN-stocklocaties. Je maakt gebruik van de FBA service, maar stuurt de stock naar verschillende Amazon magazijnen in verschillende landen. Voordelen:
- Alle EFN-voordelen;
- Volledige controle over aanvoer en verdeling van producten;
- Hogere conversie door snellere levering.
Valkuilen:
- Bij sterke groei kan Pan-EU interessanter zijn.
Pan-European
Heb je grote ambities? Verkopen-aan-iedereen-in-Europa ambities? Dan kan je beroep doen op Pan-European van Amazon; een soort van premium versie van MCI. Het gaat uit van het FBA-principe: je levert bij een Amazon magazijn en zij zorgen voor fulfilment en customer support. De Pan-European-variant gaat de aangeleverde stock zelf verdelen tussen al zijn verschillende magazijnen in Europa. Dit gebeurt op basis van een slim algoritme dat berekent hoe groot de kans is dat een product op een bepaalde plaats verkocht wordt. Kost je dit iets extra? Nee! Amazon neemt de kost van de verplaatsing op zich. Het wordt nog beter: jij mag zelf blijven aanleveren naar je individuele Amazon land. Als gevolg heb je alle voordelen van FBA, met een afzetmarkt die heel Europa omvat.
Amazon Pan-European FBA
Voordelen:
- Algoritme doet stockbeheer;
- Alle EFN-voordelen;
- Lagere fulfilmentkosten dan EFN.
Valkuilen:
- Niet volgen van de productvoorbereidingsrichtlijnen;
- Niet de gepaste vervoerder hebben voor het aanleveren bij Amazon;
- Removal fees. Hoge tarieven worden aangerekend voor het verwijderen van stock die ouder is dan een jaar. De lokale removal fee wordt wel gehanteerd, zelfs al ligt het product aan de andere kant van Europa;
- Een btw-nummer is vereist in alle landen waar Amazon een magazijn heeft: Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Tsjechië en Polen.
BTW?
Bij verkoop aan consumenten in een ander EU-land, moet je je als bedrijf daar inschrijven en btw aanrekenen volgens het tarief van dat land. Dit moet niet als je de jaarlijkse btw-drempel niet overschrijdt. Dit varieert per land. Als je als ondernemer dit combineert met Pan-European aspiraties wordt het al snel een kluwen van regels en procedures. Amazon is zich daar van bewust en werkt samen met bedrijven die deze organisatie op zich nemen voor een interessantere prijs.
Marketplaces ontdekken?
eWINGS heeft al meer dan 10 jaar ervaring met het verkopen op marketplaces en de verschillende Amazon diensten. We kennen de valkuilen en we weten hoe er mee om te gaan. Kleine aspiraties, of eerder grotere? We begeleiden je in beide. Lees ook zeker onze pagina over marketplace-integraties, zo sluiten we je met tientallen marketplaces aan, terwijl je maar 1 feed moet aanleveren.