Als je Magento Webshop meerdere talen bevat, dan moet je het hreflang attribuut goed begrijpen en ook gebruiken.
In dit artikel zullen we alles behandelen, van het basisconcept tot de Magento implementatie.
Wat is het?
Het hreflang-attribuut (ook wel rel=”alternate” hreflang=”x” genoemd) vertelt Google en andere bots welke taal jij gebruikt op een specifieke pagina, zodat de zoekmachine dat resultaat kan weergeven aan gebruikers die in die taal zoeken. Zo koppel je voor de zoekmachines je Magento CMS pages in verschillende talen.
Als we bijvoorbeeld “Acelight” Googelen in Vlaanderen krijg je:
Google je “Acelight” in Engeland dan krijg je de Engelse versie voorgeschoteld door Google:
Deze mogelijkheid is er door hreflang tags.
Voordelen van hreflang attributes
Er zijn drie belangrijke voordelen bij het gebruik van het hreflang attribuut:
1. Verbetering van de positie van de website op SERP (Search Engine Results Page)
De tag maakt het makkelijker voor Google en andere search bots om te begrijpen welke inhoud de voorkeur heeft voor een specifieke taal zoekopdracht. Zo zal jouw website beter gerangschikt worden in verschillende markten.
2. Vermijd duplicate content
Wanneer je dezelfde inhoud vertaalt en deze op verschillende URL’s plaatst, kan Google dit herkennen als dubbele inhoud en deze pagina’s verbergen uit de zoekresultaten of ze op lagere posities rangschikken. De Hreflang tag zorgt ervoor dat bots het verschil tussen pagina’s begrijpen.
3. Boost gebruikerservaring
Zodra het hreflang attribuut helpt om de meest relevante zoekresultaten te tonen, zullen gebruikers onmiddellijk naar de pagina met hun moedertaal en valuta gaan zonder extra acties en omleidingen. Dit zal het bouncepercentage verlagen en de klanttevredenheid verbeteren.
Hoe maak je een hreflang tag in Magento?
Standaard implementeert eWings het Hreflang attribuut automatisch voor de category- & productpages.
Hier hoef je dus nooit handmatig iets voor aan te passen. Magento weet echter niet welke CMS pagina’s dezelfde zijn in verschillende talen dus moeten deze telkens handmatig gekoppeld worden met een Hreflang Identifier. Dit doe je bij de pagesettings onder Search Engine Optimization.
Vul bij dezelfde pagina’s in de verschillende talen telkens dezelfde Hreflang key in.
Hreflang controle tool
Hoe controleer je of de hreflang attributen goed werken?
Dat kan je handmatig in de broncode van de website nakijken maar veel gemakkelijker is om met een gratis browser plugin te werken zoals bijvoorbeeld: Deze voor Google Chrome.