On-site search: waarom kijken naar wat er op je website gezocht wordt?

sep 27, 2023 | Blog

On-site search: waarom kijken naar wat er op je website gezocht wordt?

door | sep 27, 2023 | Blog

Leestijd: 4 minuten

Je spendeert misschien al veel tijd aan het uitzoeken van welke termen mensen in zoekmachines typen. Dat is natuurlijk heel nuttig, want je wil weten waar ze naar op zoek zijn om zo te kunnen bepalen hoe je jezelf zichtbaar kan maken.

Maar het is echter ook heel belangrijk om te kijken naar wat bezoekers op je website zelf opzoeken! Je on-site search (via de zoekbalk) kan je heel wat interessante inzichten bezorgen. Je kan bijvoorbeeld ontdekken wat de meest gezochte producten/categorieën zijn waar mensen naar op zoek zijn. Dat is interessante informatie, die je bijvoorbeeld kan helpen om te beslissen waar je zeker nog extra aandacht aan wil besteden op je website.

Zoektermen zonder resultaten 

Misschien nog interessanter zijn de veelgezochte termen op je website die 0 zoekresultaten opleveren. Zo kan je allereerst een aantal eenvoudige misspellings ontdekken die de zoekfunctie zelf niet automatisch corrigeert. Bijvoorbeeld een populair merk in je aanbod dat mensen weleens verkeerd durven spellen. Dit kunnen we oplossen met synonym lists in Magento.

Deze lijsten hebben nog handige toepassingen: bv. voor zaken die in Vlaanderen en Nederland anders genoemd worden, zoals tassen – kopjes / lavabo – wastafel / … Je wil natuurlijk dat beide zoekopdrachten resultaten opleveren! Hetzelfde geldt voor zaken die een ‘correcte’ term hebben en een term die meestal in de volksmond gebruikt wordt. Het zou zonde zijn om aankopen mis te lopen, puur omdat iemand een andere term zoekt dan degene die op de website gebruikt wordt.

Of misschien is er een merk dat je niet aanbiedt, maar waar wel vaak naar gezocht wordt waardoor het geen zoekresultaten oplevert op je site. Hierdoor kan je overwegen om dat merk eventueel toch aan je aanbod toe te voegen!

Zoekbalk

Voorbeelden

Om het belang van je on-site search aan te tonen, geven we alvast twee voorbeelden van zeer nuttige inzichten die je uit een analyse ervan kan halen.

Voorbeeld 1

“Openingsuren” levert geen zoekresultaten op, maar ze staan wel vermeld op je website.

→ Dat betekent misschien dat je deze best wat prominenter toont? Of je zorgt ervoor dat bezoekers die hier naar zoeken automatisch naar de contactpagina gestuurd worden, waar ze duidelijk vermeld worden? Mensen die op zoek zijn naar openingsuren van je fysieke winkel, overwegen mogelijk een winkelbezoek. Die wil je absoluut alle nodige informatie geven, zonder dat ze er te lang naar moeten zoeken of je website al verlaten hebben.

Dit benadrukt opnieuw het belang van een analyse van je on-site search: je bent zelf misschien van mening dat je openingsuren overduidelijk vermeld staan, maar de realiteit is dat er toch nog veel bezoekers naar zoeken in de zoekbalk en ze niet vinden. Met deze informatie kan je aan de slag om je conversies en je website in het algemeen te verbeteren. Deze belangrijke inzichten mis je indien je geen analyse van je on-site search doet.

Openingsuren: geen zoekresultaten

Voorbeeld 2

“Ecocheques” levert geen zoekresultaten op.

→ Misschien betekent dit dat je potentiële klanten willen weten of ze je producten met ecocheques kunnen betalen? Hierbij kan je overwegen om dit toe te lichten op je productpagina’s, er een blogpost over te schrijven die ook goede SEO-waarde toevoegt etc.

Natuurlijk kan je best bekijken wat voor informatie klanten allemaal nodig hebben over je producten, maar denk dus ook breder. Misschien willen ze weten met wat voor betaalmiddel ze je producten kunnen aankopen? Misschien willen ze weten wat ze moeten doen indien hun aankopen beschadigd geraken? Misschien willen ze weten hoe bepaalde producten werken? Dit zijn allemaal vragen van je potentiële klanten die je kan afleiden uit de termen die ze op je website opzoeken.

On-site search analyse

Er zijn nog veel meer interessante inzichten te halen uit een analyse van je on-site search. Vermits deze erg kunnen verschillen naargelang de soorten producten of diensten die je aanbiedt, hebben we het in deze post gehouden op enkele voorbeelden. Heb je interesse om samen met ons in je on-site search te duiken? Neem zeker contact met ons op!