Hoe je Pinterest slim kan inzetten (via Channable)

jun 8, 2023 | Blog

Hoe je Pinterest slim kan inzetten (via Channable)

door | jun 8, 2023 | Blog

Leestijd: 4 minuten

Waarom Pinterest inzetten?

Met meer dan 400 miljoen actieve gebruikers per maand blijft Pinterest een enorm interessant platform om te betrekken in je marketingmix. Het socialmediaplatform blijft heel relevant en het aantal actieve gebruikers groeit nog steeds. Wat Pinterest op bepaalde vlakken interessanter maakt dan Facebook of Instagram bijvoorbeeld, is dat de gebruikers doorgaans expliciet naar Pinterest surfen om inspiratie op te doen en producten te delen met anderen. Een uitzonderlijk voordeel is dus dat gebruikers specifiek op zoek gaan naar producten, bedrijven en merken. En dat werkt: 83% van de wekelijkse gebruikers doet aankopen via Pinterest. Bij de maandelijkse gebruikers is dat nog steeds meer dan 50%.

Sinds April 2023 is de ‘Shop’ tab verdwenen op Pinterest. Het platform wil namelijk niet langer dat ‘shoppen’ los staat van de rest van Pinterest. Het hoofddoel van Pinterest dit jaar is om het platform ‘shopbaar‘ te maken, zodat winkelen volledig geïntegreerd is in het Pinterest-platform. De meeste actieve gebruikers zijn er om te shoppen, en dat wordt vanaf dit jaar dus nog makkelijker.

 

Hoe werken Pins op Pinterest?

Pinterest draait volledig om hun Pins, vergelijkbaar met wat op andere platformen vaak ‘posts’ genoemd wordt. De bezoeker gaat op zoek naar een type product, en krijgt daarbij de meest relevante resultaten te zien. Elk resultaat bestaat uit een foto, met daarbij de vermelding van het bedrijf of het merk achter de pin, de mogelijkheid om de pin op te slaan of te delen, en een link naar de website of webshop van het merk of bedrijf – eventueel een rechtstreekse link naar het product. 

 

Hoe toon ik mijn producten op Pinterest?

Er bestaan verschillende types Pins op Pinterest, maar het draait eigenlijk altijd om beeldmateriaal. Zolang je goede foto’s (of video’s) hebt, biedt Pinterest een fantastische manier om je bedrijf en producten in de kijker te zetten. Pinterest draait voor een groot deel rond producten, en dus is het uiteraard interessant om je producten rechtstreeks op Pinterest te tonen als pin.

Hiervoor moet je bepaalde info in Pinterest zetten: de link naar het product, foto’s, een beschrijving, een titel, … Dat alles zou je manueel kunnen doen of in een Excel-sheet kunnen zetten. Tijdsefficiënter is doorgaans om Channable in te zetten als integrator. Je webshop is de bron, daar staat alle nodige data in. Via Channable kan je al die data naar Pinterest sturen. Op die manier kan je in één keer voor duizenden producten relevante pins opzetten. En vooral: alles blijft altijd up-to-date met de info in je webshop, in tegenstelling tot als je dit via Excel-sheets zou doen. Wij helpen je met plezier om de Channable-connectie op te zetten. Voor meer info, zie onze pagina over Channable.

Wat zijn Promoted Pins?

Uiteraard zal je op een zoekwoord als ‘beddengoed’ of ‘interieur’ niet zomaar meteen bovenaan scoren. Dat zijn populaire zoekwoorden waar veel andere bedrijven voor concurreren. Zet dus, doormiddel van goede long-tail SEO, in op specifiekere termen waar minder concurrentie op is. Op dergelijke specifieke termen zit minder trafiek, maar de zoekopdrachten zijn relevanter en je zal makkelijker bovenaan komen te staan.

Dat kost natuurlijk tijd en energie en we kunnen je hier zeker in bijstaan. Een andere techniek waarmee je sneller bovenaan komt te staan bij relevante zoekwoorden zijn Promoted Pins. Promoted Pins zijn betaalde advertenties die op interessante plaatsen in de zoekresultaten verschijnen. Deze Pins bieden bedrijven dus de mogelijkheid om tegen betaling meer bezoekers aan te trekken. Je betaalt pas wanneer een gebruiker doorklikt op je Promoted Pin. Voor de extra zichtbaarheid op zich betaal je dus niet.

Hoeveel kost een businessaccount op Pinterest?

Niets. Zelfs als bezoekers doorklikken op je producten en een aankoop doen, rekent Pinterest geen commissie aan. Enkel aan de advertenties (Promoted Pins) hangt een kost vast. Maar via een goede strategie leveren die advertenties uiteraard ook extra inkomsten op, en blijft die advertentiekost in verhouding met wat je er extra uit haalt.