Quick wins om de conversie van je Magento-shop te verhogen

dec 19, 2022 | Blog

Leestijd: 3 minuten

Conversieoptimalisatie is een begrip dat veel bedrijven bezighoudt. Hoe zorg je ervoor dat je webshop opgebouwd is op een manier dat klanten effectief converteren? Er bestaan verschillende goede antwoorden op die vraag. In deze blogpost stellen we een aantal quick wins voor om de conversie van je Magento-shop te verhogen!

Verbeter je UX met de Amasty Ajax module

Het is niet enkel belangrijk om je productaanbod op een mooie, gestructureerde manier weer te geven op je webshop, maar ook om klanten te stimuleren om effectief producten aan te kopen. Bij eWings bieden we hiervoor de Amasty Ajax module aan in ons Magento+ aanbod. Met deze module kan je een pop-up op het scherm van de klant laten verschijnen, wanneer hij een product toevoegt aan zijn winkelmandje. Deze pop-up biedt de klant de mogelijkheid om meteen af te rekenen, maar ook om nog door te gaan met winkelen. Op deze manier wordt hij aangemoedigd om tot een aankoop over te gaan, zonder hem te veel te hinderen als hij nog verder wil winkelen. Dit is een voorbeeld van hoe goede User Experience (UX) je conversie kan verhogen!

Toon duidelijk je USP’s

USP‘s, of unique selling propositions, zijn de elementen die jouw merk onderscheiden van de concurrentie. Voorbeelden hiervan kunnen zijn: vele jaren ervaring, prijzen gewonnen met je producten, gratis verzending enzovoort. Het is belangrijk om deze USP’s dan ook duidelijk weer te geven op je webshop, bijvoorbeeld op plekken als de productpagina’s, vlak naast de koopknop en in de check-out. Op deze manier geef je twijfelaars het nodige vertrouwen in jouw merk om ze over de streep te trekken en tot een aankoop over te gaan.

Verzamel klantreviews

Klantbeoordelingen kunnen je webshop op meerdere manieren helpen. Zo zijn ze goed voor SEO (zoekmachineoptimalisatie) en helpen ze je dus hoger te ranken in Google. Maar daarnaast bieden ze ook social proof: klanten hechten enorm veel belang aan reviews van anderen bij het overwegen van een aankoop. Ook negatieve reviews kunnen nuttig zijn voor je webshop: zo leer je je pijnpunten identificeren die verbetering nodig hebben. Probeer dus reviews te verzamelen, maar denk eerst goed na over welke reviewtool je best gebruikt.

TIP: combineer de twee bovenstaande quick wins door je USP’s en reviewscore naast de koopknop te zetten, om zo klanten vertrouwen te geven en te overtuigen op belangrijke plekken op je webshop! Hieronder zie je een concreet voorbeeld:

Ga slim om met voorraad dankzij de Out of Stock reminder

Wanneer klanten op een productpagina komen en zien dat het gewenste product niet meer in voorraad is, loop je vaak het risico dat ze je webshop verlaten. Om dit te vermijden, kan je gebruik maken van de Amasty Out of Stock Notification module. Deze module geeft aan klanten de mogelijkheid om hun e-mailadres achter te laten en een automatische e-mail te krijgen wanneer het product weer op voorraad is. Zo kan je toch je conversie verhogen op producten die tijdelijk uitverkocht zijn! Meer uitleg over deze Magento-module aan de hand van een concrete case vind je in deze blogpost.