Bij eWings hebben we hopen ervaring met marktplaatsen, maar onze specialiteit ligt niet aan de juridische kant. En als niet-juristen verlenen wij uiteraard ook geen juridisch advies. Om onze klanten op dat vlak nog verder te kunnen bijstaan, zijn we op zoek gegaan naar een partij die ons hierin kan bijstaan. Met als resultaat Sirius Legal, een juridische partij gespecialiseerd in e-commerce.
Wat kan je nu verwachten van Sirius Legal? Wij stelden hen alvast drie vragen die we vaak horen rond marketplaces.
“Ik wil beginnen verkopen op marktplaatsen als Bol.com en Amazon. Waar moet ik aan denken op fiscaal en juridisch vlak?”
Administratieve verplichtingen
Als verkoper moet je je registreren bij marktplaatsen en de ganse registratieflow doorlopen. Dit betekent dat ze heel wat details over jou als ondernemer en/of over je vennootschap willen weten. Daarnaast is het belangrijk om de terms of use goed te lezen, omdat deze regels bevatten over welke producten je mag aanbieden, hoe je ze mag aanbieden, wanneer het platform mag ingrijpen en je account beperken of afsluiten. Als ondernemer moet je je dus bewust zijn van de administratieve verplichtingen. Wees je er ook van bewust dat je, als je deze regels niet naleeft, je account van de ene dag op de andere kan worden afgesloten, waardoor je een lange en dure discussie aan moet gaan met de marktplaats om je producten opnieuw online te krijgen.
Het fiscale kluwen
Het is verplicht om je bij de BTW administratie en Kruispuntbank van Ondernemingen te registreren. Als je minder dan 25.000 euro omzet genereert, hoef je geen BTW aan te rekenen, maar heb je ook geen recht op BTW aftrek. Bij verkoop naar verschillende landen kan het zijn dat je je ook moet registreren voor BTW in die landen. Bij verkoop aan klanten buiten de EU hoef je geen BTW aan te rekenen, maar moet je wel mogelijk douanerechten betalen en administratieve douaneverplichtingen voldoen. Bij dropshipment is het belangrijk om rekening te houden met import/export–verplichtingen en sinds 1 juli 2021 is er BTW verschuldigd op alle verkopen van buiten de EU, zelfs onder 22 euro.
Consumenten hebben rechten
Consumenten hebben rechten zoals transparantie over de identiteit van de verkoper, duidelijke en volledige verkoopsvoorwaarden, voldoen aan GDPR en privacywetgeving, 14 dagen bedenktijd geven en correcte retours voorzien en een wettelijke garantieplicht van 2 jaar op bijna alle consumptiegoederen. Daarnaast kunnen er voor sommige producten zoals voedingsmiddelen, voedingssupplementen, geneesmiddelen, alcohol, etc…, bijkomende verplichtingen gelden. De Economische Inspectie en andere diensten controleren streng om het naleven van de wetgeving te waarborgen. Om veilig van start te gaan, is het verstandig om vooraf juridisch en fiscaal advies in te winnen.
Opgelet met namaak
Het is tegenwoordig heel erg makkelijk om vanuit China goedkope en vaak toch ook degelijke producten in te kopen van minder bekende merken om die, al dan niet op basis van dropshipmentleveringen, te verkopen via marktplaatsen. Bij Sirius Legal zien ze echter elke maand wel een dossier waarin grote bekende merken een online verkoper op marktplaatsen aanvallen omdat diens producten in hun ogen namaak zijn van hun eigen producten. Heel wat van die Chinese producten zijn immers geïnspireerd op bestaande Europese modellen en die modellen zijn vaak beschermd door Europese intellectuele eigendomsrechten. Wie zulke producten verkoopt, maakt zich schuldig aan namaak en de rekening daarvoor kan bijzonder hoog oplopen.
Als ik op Amazon Spanje de kaap van €100K jaarlijkse omzet overschrijd, wat verandert er dan?
Als webshopeigenaar is het belangrijk om de Btw-regels goed te kennen. Tot 2021 gold er voor B2C leveringen van goederen een systeem van drempelbedragen per lidstaat, variërend van €35.000 tot €100.000. Sinds juni 2021 is dit echter veranderd: er geldt nu een drempel van €10.000 verkocht per jaar naar een bepaalde lidstaat. Onder deze drempel kunnen webshops ervoor kiezen om hun eigen BTW toe te passen, of om meteen ook al vanaf de eerste verkoop de intracommunautaire regeling te gebruiken en dus de lokale BTW van de klant aan te rekenen. Vanaf €10.000 per jaar aan goederen en/of digitale diensten buiten de eigen lidstaat moet de webshop de lokale Btw–tarieven van de klant aanrekenen. Het is de verantwoordelijkheid van de webshopuitbater om de juiste BTW aan te rekenen om boetes en controles van lokale BTW overheden te voorkomen. De consumentenwetgeving verplicht webshops om altijd de juiste prijs inclusief BTW te tonen en om rekening te houden met de locatie van de klant voor het tonen van het juiste Btw–tarief.
Sinds 1 juli 2022 is er een nieuwe wetgeving in Duitsland rond verpakkingen. Kom ik hiervoor in aanmerking? Wat is VerpackG en LUCID, en vooral, wat verandert er voor mij?
De e-commerce industrie staat voor de uitdaging om duurzaamheid en gebruiksgemak te verzoenen, omdat de ecologische voetafdruk van de miljoenen pakjes die dagelijks in Europa worden geleverd groot is. Duitsland heeft sinds 1 juli 2022 een nieuwe verpakkingswetgeving geïntroduceerd om het gebruik van verpakkingsmaterialen te verminderen en recyclage te bevorderen. Webshops die aan Duitse klanten verkopen, moeten zich registreren bij LUCID en jaarlijks rapporteren over hun verpakkingsgebruik. Frankrijk en Nederland hebben ook gelijkaardige regelingen. Belgische webshops die cross-border willen verkopen, moeten zich bewust zijn van de regels in de doelmarkten en kunnen juridisch advies inwinnen bij experts zoals het team van Sirius Legal.