Universal Analytics stopt. Stap nu over naar GA4

mei 6, 2022 | Blog

Leestijd: 3 minuten

1 juli 2023 verdwijnt de standaard Google Universal Analytics! Paniek! Of toch niet?

  • Wat verandert er en waarom?
  • Wat is het verschil tussen UA en GA4?
  • Wat moet je doen?

Wat verandert er en waarom?

Universal Analytics is de klassieke Google Analytics. Dé analytics tool die door de meeste marketeers wordt gebruikt. Sinds 2020 heeft de klassieke Universal analytics tool er een kleiner broertje bij genaamd Google Analytics 4 (GA4). Dit kleiner broertje zal vanaf, 1 juli 2023, het werk van zijn grote broer overnemen.

Met andere woorden vanaf dan zal Universal Analytics (UA) geen data meer verwerken. De oude rapporten in UA zal je wel nog een tijdje kunnen bezien, maar de nieuwe data zal enkel via GA4 binnenkomen.

Wat is het verschil tussen UA en GA4?

Google Analytics 4 is niet te vergelijken met Universal Analytics. Het is op een andere manier gebouwd zodat het in regel is met de huidige en toekomstige privacy wetgeving.

De belangrijkste verschillen:

 

Universal Analytics Google Analytics 4
Session based Event based – De mogelijkheid om events te tracken zoals button clicks zijn standaar ingebouwd in GA4.
Gebouwd rond desktop web traffic Cross-device tracking – Geeft meer inzicht in de customer journey over verschillende toestellen heen.
Erg afhankelijk van cookies Privacy-vriendelijk, cookies zijn niet noodzakelijk

Gebruik ik Universal Analytics?

Ben je niet zeker of je al future proof bent en dus al gebruik maakt van GA4? Kijk dan zeker je property type eens na in Google Analytics.

gebruik ik nog google ua?
gebruik ik nog google ua

Staat er in je property ID UA? Dan maakt je nog gebruik van Universal Analytics.

Een GA4 property bestaat enkel uit nummers.

Ben je zelf niet zo bekend met Google Analytics? Wij helpen je graag verder met het goed zetten van jouw GA property’s.

Wat moet je doen?

Switch zo snel mogelijk naar Google Analytics 4

Hoe sneller je GA4 opzet, hoe sneller je kan beginnen meten.

  • Property opzetten: GA4 werkt niet met property views, maar met verschillende datastromen. Via Google Tag Manager (GTM) kan je een datastroom ID toevoegen.
  • Zorg dat je standaardevents opgenomen worden. Bij het opzetten van je GA4 account kan je ervoor kiezen om standaardevents mee op te nemen. Denk hierbij aan: page views, scrolls, outbound clicks, site search, video engagement, … . Dit zijn dus allemaal standaardevents die GA4 al voorziet.
standaardevents GA4

 

  • Voeg extra events toe via Google Tag Manager (GTM). Alle custom events moeten via GTM toegevoegd worden.
  • Stel conversies in
  • Stel rapporten/funnels op

Exporteer je UA data

Na 1 juli 2023 heb je nog een aantal maanden toegang tot je UA property. Google geeft je dan de tijd om een backup/export te maken van je data. Het is erg belangrijk dat je dit doet, want anders gaat je historische UA data verloren!

GA4 opzetten voor jouw Magento e-commerceproject?

Wanneer je Google Analytics 4 opzet wil je natuurlijk ook dat al je e-commercedata er mooi in verschijnt. Je kan dit op twee manieren doen:

Voor de Weltpixel module betaal je een eenmalige licentie kost. Vervolgens zorgt de module ervoor dat alle belangrijke e-commerce events automatisch in GA4 ingesteld worden. Een module die je dus veel tijd kan besparen.